System eWUŚ obnaża błędy w bazie PESEL

System eWUŚ, na podstawie którego weryfikowane są uprawnienia pacjenta do świadczeń medycznych, ujawnia błędne dane w bazie PESEL. Podczas ich sprawdzania w PESEL-Net wyświetlała się np. informacja, że dana osoba nie żyje. Tymczasem "uśmiercony" nie ma zamiaru umierać, chce się nawet leczyć.

Fundusz nie ponosi w tych przypadkach winy, bo comiesięczna lista osób zmarłych trafia do niego z Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, do którego spływają informacje z ZUS, KRUS, MSW oraz samorządów. Otrzymują je także przychodnie, które są zobowiązane do usunięcia z listy zapisanych do lekarza osób zmarłych. Tak było np. w ub.r. w przypadku mężczyzny, którego PESEL widniał na liście zgonów.

Czytaj: Pomorskie: eWUŚ wykazał śmierć pacjenta - mężczyzna czuje się dobrze

Z ustaleń NFZ wynika, że pomyłki dotyczą zgonów, błędów w nazwiskach, a także wielokrotnego nadawania numeru tej samej osobie - informuje gazetaprawna.pl. Weryfikacja ujawniła, że w bazie PESEL-Net są osoby, które od dawna nie żyją. Zdarzały się przypadki "uśmiercania" pacjentów ponieważ byli najstarsi, chociaż w rzeczywistości zmarła inna osoba o tym samym nazwisku.

Fundusz sprawdza przekazane dane, m.in. w ZUS, do którego zwrócił się o wykaz wypłaconych zasiłków pogrzebowych. Dane te nałożył na bazę PESEL i znów okazało się, że 19 tys. osób, na rzecz których wypłacono świadczenie pogrzebowe, w systemie PESEL-Net widnieje jako żyjące.

Paweł Majcher, rzecznik prasowy MSW (resort zawiaduje bazą PESEL) nie zgadza się jednak z ustaleniami NFZ dotyczącymi powszechnego "uśmiercania" pacjentów. Jego zdaniem, znaczna część uchybień dotyczyła błędnej daty zgonu, a nie złego przypisania śmierci osobie żyjącej.

Tym niemniej MSW dostrzega potrzebę usprawnienia systemu. Zapowiada, że od 1 stycznia 2015 r. wszelkie zmiany dotyczące urodzenia, stanu cywilnego, imienia lub nazwiska, a także zgonu będą wprowadzane do rejestru PESEL przez urzędy stanu cywilnego. Wyeliminowany zostanie pośrednik - pracownik wydziału ewidencji ludności, co ma poprawić wiarygodność danych.

Oceniając funkcjonowanie systemu elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) podczas ubiegłorocznego posiedzenia sejmowej komisji innowacyjności i nowych technologii, wiceminister zdrowia Sławomir Neumann zapewnił, że wszystkie problemy są na bieżąco wyjaśniane. Dodał, że aktualizacja baz NFZ oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to ogromne wyzwanie.

- Bazy są cały czas aktualizowane i weryfikowane, a dzięki eWUŚ wykryliśmy już wiele błędów w systemie PESEL - przyznał w styczniu 2013 r., kiedy ruszał system weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców.

Niemniej jednak błędne dane wciąż się pojawiają. Według informacji Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia, odsetek osób, których nazwiska wyświetlają się w systemie eWUŚ na czerwono, (jako osoby z niepotwierdzonym prawem do świadczeń w ramach ubezpieczenia zdrowotnego) wynosił średnio w Polsce 7,5 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.