Porada i konsultacja telemedyczna: nie wszystko się udało, ale próbujemy dalej Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Informatyzacja coraz szerzej wkracza do systemu ochrony zdrowia. O ile jednak funkcjonują już e-zwolnienia, wprowadzana jest e-recepta, o tyle nie powiodły się dotąd próby szerszego wykorzystania w praktyce tak prostych technicznie rozwiązań jak porady i konsultacje telemedyczne. Czego w tym zakresie oczekują lekarze?

Dotychczasowe doświadczenia we wprowadzaniu konsultacji telemedycznych na linii POZ - lekarz specjalista podpowiadają, że raz jeszcze z namysłem należałoby rozważyć jak takie konsultacje zorganizować, by przyniosły systemowe korzyści.

Adam Tomczyk, członek zarządu Federacji Porozumienie Zielonogórskie, specjalista medycyny rodzinnej w NZOZ "Medica" w Leśnicy w woj. opolskim, pytany przez Rynek Zdrowia o przydatność telekonsultacji w podstawowej opiece zdrowotnej, odpowiada, że potrzebowałby jej przede wszystkim szybko. Szczególnie wtedy, kiedy pojawiają się zasadnicze wątpliwości dotyczące oceny stanu zdrowia pacjenta w oparciu o dostępną w POZ diagnostykę.

Jest świadczenie, nie ma zainteresowania
Tomczyk mówi obrazowo, oddając realia pracy w przychodni POZ: - Jeśli pacjent leży w poradni na kozetce i jest zaopatrywany przeze mnie czy przez zespół pielęgniarski, i mogę podzielić się swoją wątpliwością ze specjalistą przekazując zdalnie np. zapis ekg, to takie rozwiązanie byłoby bezcenne dla lekarza rodzinnego. Także dla pacjenta, w sytuacji, gdy dotarcie do najbliższego szpitala powiatowego dla pogłębienia diagnostyki wymaga angażowania rodziny lub zespołu pogotowia.

Próbę wprowadzenia konsultacji telemedycznych do systemu podjęto już 4 lata temu w oparciu o zarządzenie nr 63/2015/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 30 września 2015 r. Fundusz rozpoczął kontraktowanie jako świadczeń zdrowotnych, odrębnych produktów rozliczeniowych: telekonsylium kardiologiczne i telekonsylium geriatryczne.

Jak przypomina Andrzej Troszyński, rzecznik prasowy Centrali NFZ, zgodnie z treścią zarządzenia, zespół lekarzy specjalistów zapewnia konsultacje dla lekarzy rodzinnych praktykujących na wsi, w sytuacjach, gdy potrzebne będzie medyczne wsparcie w postępowaniu z pacjentem. 

- Wprowadzenie nowych zakresów świadczeń, skierowanych do osób z terenów wiejskich, cierpiących na schorzenia kardiologiczne oraz osób korzystających z opieki lekarza geriatry, miało zapewnić możliwość zdalnego konsultowania pacjentów w zakresie kardiologii i geriatrii bez konieczności osobistej wizyty pacjenta w ośrodku specjalistycznym - wyjaśnia Andrzej Troszyński, zaznaczając, że takie rozwiązanie było bezprecedensowe wśród dotychczas finansowanych świadczeń.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.