Od 1 czerwca zarejestrowano przez internet około 300 narodzin dzieci Rodzic, który będzie rejestrował narodziny - może to być zarówno mama, jak i tata - musi mieć aktualny Profil Zaufany. Fot. Flickr

Narodziny prawie 300 dzieci zostały zgłoszone online od uruchomienia nowej usługi - poinformowało w poniedziałek (4 czerwca) Ministerstwo Cyfryzacji. Rejestracja narodzin dziecka przez internet jest możliwa od 1 czerwca; aby z niej skorzystać, trzeba mieć aktualny Profil Zaufany.

Resort przypomina, że na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od wystawienia karty urodzenia. Dotychczas mieli tylko jedną możliwość: wizytę w urzędzie. Od czerwca mają wybór: zgłoszenia można dokonać również online, co - jak przekonuje Ministerstwo Cyfryzacji, które było inicjatorem wprowadzenia takiej możliwości - jest łatwe i szybkie.

Rodzic, który będzie rejestrował narodziny - może to być zarówno mama, jak i tata - musi mieć aktualny Profil Zaufany. Po wejściu na stronę www.obywatel.gov.pl należy wybrać usługę, z której chce się skorzystać. Po zalogowaniu system poprosi o potwierdzenie, że jest się matką/ojcem dziecka, a następnie - o zweryfikowanie danych.

Potem następuje rejestracja. System pyta m.in. o nazwę szpitala, w którym dziecko przyszło na świat, i wybrane imię. Aby ułatwić weryfikację danych, trzeba podać numer aktu małżeństwa lub urodzenia, jeśli rodzice nie są w związku małżeńskim. Potem należy wpisać adres, pod którym chce się zameldować dziecko, a następnie wybrać sposób odebrania dokumentów. Do wyboru jest skrzynka na ePUAP, odbiór osobisty lub tradycyjna przesyłka pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).

Odpis aktu urodzenia w zależności od wybranej opcji zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim rodzic otrzyma powiadomienie o nadanym numerze PESEL i zaświadczenie o zameldowaniu.

Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że rodzice mogą oczekiwać kolejnych zmian. Resort zauważa, że w przepisach i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami, bo gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. Według MC, utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np. realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 Plus.

Ministerstwo przygotowało więc zmiany dotyczące m.in. jednoznacznego powiązania danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja). Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka i w rejestrze PESEL. Ten przepis ma wejść w życie od grudnia. Inną zmianą będzie szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji w rejestrze PESEL. Od maja 2019 r. organy korzystające z dostępu niego będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą specjalnej e-usługi.(PAP)

PAP - Karolina Kropiwiec

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.