
Prototypy gier komputerowych, stworzonych z myślą o rehabilitacji ruchowej m.in. najmłodszych pacjentów, testują naukowcy Instytutu Informatyki Uniwersytetu Śląskiego. Gry mają pomagać osobom mającym np. problemy pourazowe, schorzenia reumatologiczne czy ortopedyczne.
- Może to być gra o dosyć prostej fabule, pozwalająca np. na rehabilitowanie kończyn górnych. Pacjent zbiera jabłka - sama formuła zbierania jabłek może być zaprojektowana przez fizjoterapeutę, przez rehabilitanta - mówił podczas prezentacji rozwiązania w Katowicach dr Paweł Janik z zakładu komputerowych systemów biomedycznych Uniwersytetu Śląskiego.
Jak tłumaczył, gra pozwala na wgrywanie w zasadzie dowolnych ruchów, które są następnie traktowane jako wzorzec. - Pacjent powinien wykorzystywać ten wzorzec w procesie rehabilitacji. Jeśli następuje odstępstwo od zadanego wzorca, jabłko, które mamy zbierać, może zniknąć i ruch trzeba wykonać ponownie, od początku - wyjaśniał zasadę działania gier tego typu dr Janik.
Gry rehabilitacyjne projektowane w Uniwersytecie Śląskim wykorzystują nie kamery - wymagające aranżowania specjalnej sceny, niezakłócanej np. przez rehabilitanta, lecz pojedyncze czujniki, zakładane np. na plecy (aby pomiarów nie zakłócał ruch oddechowy).
Osoba rehabilitowana, dzięki założonemu czujnikowi, może wcielić się w widoczną na ekranie wirtualną postać, np. w grach "Misiobieg" lub "Misiolot" w sympatycznego misia, a następnie, starając się uniknąć licznych przeszkód, w zależności od fabuły, zbierać plastry miodu lub przemieszczać się między kolejnymi pomieszczeniami na statku kosmicznym.
- Fabuła gry powinna aktywizować do jakiejś formy ćwiczeń, której pacjent zwykle nie wykonuje; tego typu rozwiązania mogą służyć osobom, które muszą wykonywać powtarzalne ćwiczenia codziennie. Wykonywanie tych samych ruchów szybko staje się nużące. Jeżeli mamy jakąś fabułę, środowisko rozszerzone, pacjent powinien chętniej angażować się - ocenił dr Janik.
W grach rehabilitacyjnych można również wykorzystywać gogle VR (virtual reality), pozwalające znaleźć się pacjentowi w wirtualnej rzeczywistości. Takie rozwiązania mogą być stosowane na przykład do fizjoterapii osób wykonujących ćwiczenia w pozycji siedzącej lub leżącej.
- Jedną z koncepcji jest częściowe przeniesienie rehabilitacji w warunki domowe. To jeden z wyznaczników systemów, które projektujemy i staramy się proponować do wdrożenia - zaznaczył naukowiec.
- « POPRZEDNIA
- 1
- 2
- NASTĘPNA »
- 15:18 Przedstawiciel rezydentów: większość punktów umowy z resortem nie została zrealizowana
- 14:56 Naukowcy z 22 instytucji: stan zapalny może odpowiadać za połowę zgonów na świecie
- 14:41 Żary: Szpital na Wyspie ma nowe skrzydło z oddziałem dziecięcym i ginekologią
- 14:25 Kidawa Błońska o Karczewskim: tak naprawdę obraził młodych lekarzy
- 14:09 Machałek: w kształceniu branżowym kluczowa jest współpraca z pracodawcami
- 13:53 Rozporządzenie MZ ws. ustalania szkodliwości dla zdrowia materiałów i procesów technologicznych
- 13:32 Czechy: szczegóły strzelaniny w szpitalu. Sprawca mierzył w głowy, zabił 6 osób
- 1 Za miesiąc wystawianie e-recept będzie obowiązkowe. Czy wszyscy są gotowi?
- 2 Rusza trzecia edycja Konkursu "Zdrowy Samorząd": zgłoś swój udział!
- 3 Głos matek: do szpitali, urzędników i mediów trafią wyniki ankiet rodzących z całego kraju
- 4 Samorządy będą ciąć wydatki na programy zdrowotne? Niektóre już to robią
- 5 NFZ: od 1 stycznia zlecenia na wyroby medyczne na nowych zasadach
- 6 Jest kolejny wyrok bezwzględnego pozbawienia wolności za napaść na ratowników medycznych
- 7 Warszawa: samorząd lekarski świętował 30-lecie swojego odrodzenia
Newsletter
Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze
Follow @rynekzdrowiaRSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych