Należy sprecyzować oczekiwania wobec placówek medycznych dotyczące EDM Krzysztof Groyecki, wiceprezes zarządu Asseco Poland S.A.

Z punktu widzenia oceny gotowości placówek medycznych do wprowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej należy brać pod uwagę nie tylko stan ich zinformatyzowania, ale też kilka innych istotnych aspektów - podkreśla Krzysztof Groyecki, wiceprezes zarządu Asseco Poland S.A.

- Po pierwsze, należy sobie odpowiedzieć na pytanie, do czego tak naprawdę placówki mają być gotowe. Obecne regulacje prawne wskazują jeden termin - 1 stycznia 2019, ale z drugiej strony wprowadzają dwa różne określenia - „elektroniczna dokumentacja medyczna” oraz „dokumentacja prowadzona w postaci elektronicznej” - przypomina ekspert.

Pierwsze z tych określeń jest jasno zdefiniowane w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 8 maja 2018 r. w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej. Wymienia ono trzy rodzaje dokumentów elektronicznych, które stanowią elektroniczną dokumentację medyczną: karta informacyjna leczenia szpitalnego, odmowa przyjęcia, informacje dla lekarza kierującego.

- Z drugiej jednak strony od 1 stycznia 2019 zacznie obowiązywać paragraf 10a rozporządzenia ministra zdrowia 1 z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Zobowiązuje on placówki do prowadzenia w postaci elektronicznej dokumentacji: Historii choroby i Historii zdrowia i choroby. Nie określono jednoznacznie, czego się od świadczeniodawców oczekuje (co jest miernikiem sukcesu), więc nie są oni pewni zakresu nowych obowiązków - zaznacza prezes Groyecki.

Czytaj także: Elektroniczna dokumentacja medyczna: papier nadal jest cierpliwy

Zwraca zarazem uwagę, że kolejnym ważnym elementem dotyczącym gotowości do prowadzenia e-dokumentacji są systemy informatyczne, przetwarzające dane dokumentacji medycznej, a także sprzęt i infrastruktura niezbędne do ich uruchomienia oraz funkcjonalności tych rozwiązań, m.in. repozytoria dokumentów elektronicznych oraz narzędzia do autoryzacji dokumentów (EPUAP, podpis kwalifikowany, certyfikat ZUS).

- Niezbędne są także nowe polityki wewnętrze, procedury organizacyjne i bezpieczeństwa, szkolenia itp. Z punktu widzenia dostawców rozwiązań informatycznych sytuację należy ocenić optymistycznie - gotowość systemów oceniałbym na niemal 100%. Podmioty są przygotowane do wymiany dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej w zakresie: Karty informacyjnej leczenia szpitalnego, Odmowy przyjęcia oraz Informacji dla lekarza kierującego. W tym zakresie cel w terminie 1 stycznia 2019 wydaje się osiągalny - mówi Krzysztof Groyecki.

- Kolejne przekładanie terminu nie jest niezbędne, a tym bardziej celowe. Zamiast tego należy pilnie doprecyzować oczekiwania wobec świadczeniodawców, aby zdopingować ich do szybkiego wdrażania już posiadanych rozwiązań informatycznych, w tym do uruchomienia repozytoriów dokumentacji medycznej. Często będzie się to wiązało z koniecznością przyspieszenia zmian organizacyjnych, a to będzie możliwe tylko przy jasno zdefiniowanym celu i terminie jego osiągnięcia - konkluduje wiceprezes Asseco Poland S.A.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNERZY SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.