NIK: podlaskie e-Zdrowie choć użyteczne, we wdrażaniu napotyka problemy IK: podlaskie e-Zdrowie choć użyteczne, we wdrażaniu napotyka problemy. Fot. Archiwum

Podlaski System Informacyjny e-Zdrowie jest nowoczesny i użyteczny, ale jego wdrażanie przebiega z przeszkodami - oceniła Najwyższa Izba Kontroli. Zwraca uwagę m.in. na konieczność przeprowadzenia akcji informacyjnej i rozszerzenia projektu o kolejne placówki.

Kilkanaście miesięcy od uruchomienia Podlaskiego Systemu Informacyjnego e-Zdrowie NIK badał (kontrolę zakończył w marcu 2017 r.), czy wdrożenie tego projektu przyniosło zakładane korzyści.

e-Zdrowie w Podlaskiem kosztowało 58,3 mln zł; z powodu ograniczeń finansowych zaplanowano i zrealizowano go w 26 wybranych podmiotach służby zdrowia (według Urzędu Marszałkowskiego - największych w regionie objętych finansowaniem z NFZ), z których usług w 2016 roku skorzystało 34 proc. pacjentów z regionu (NIK podał, że w 2016 r. w województwie podlaskim funkcjonowały 773 publiczne i niepubliczne takie podmioty).

Placówki, które objęto projektem, wyposażono w nowoczesny sprzęt informatyczny, oprogramowanie i infrastrukturę sieciową. Chodzi m.in. o możliwość elektronicznej rejestracji do lekarza i dostęp do dokumentacji medycznej.

NIK ocenił, że mimo upływu kilkunastu miesięcy od zakończenia realizacji projektu, "nie osiągnięto wszystkich zakładanych korzyści tego przedsięwzięcia".

"Pacjentom nie zapewniono elektronicznego dostępu do ich kompletnej dokumentacji medycznej, a elektroniczna rejestracja wizyt była możliwa tylko do wybranych poradni i na niektóre godziny ich funkcjonowania. Z powodu niewykorzystywania funkcjonalności systemów informatycznych, nie zapewniono szybkiego i bezpiecznego dostępu do dokumentów medycznych pacjentom, lekarzom oraz innym podmiotom leczniczym" - pisze NIK w raporcie udostępnionym w czwartek (4 stycznia) PAP.

Kontrolerzy Izby uważają również, że z uwagi na niewłaściwy przepływ informacji pomiędzy wdrożonymi programami, system raportowo-analityczny generował dane niezgodne ze stanem faktycznym. Przy pomocy tego narzędzia nie można było zatem zarządzać podmiotami leczniczymi oraz sprawować nad nimi nadzoru właścicielskiego.

"Podmioty lecznicze nie zadbały o pełne bezpieczeństwo wrażliwych danych medycznych, gromadzonych w systemach informatycznych. Powszechne było np. nieodbieranie byłym pracownikom dostępu do tych systemów" - pisze NIK w raporcie.

Ustalenia kontroli wskazują, że jedną z ważniejszych przyczyn tego, iż nie osiągnięto zakładanych korzyści projektu, był brak odpowiedniego, profesjonalnego podejścia do wdrożenia projektu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH