MSWiA: numer alarmowy 112 gotowy do obsługi zgłoszeń z systemu eCall W razie wypadku eCall automatycznie zawiadomi najbliższe centrum ratownictwa. Fot. Archiwum

Centra Powiadamiania Ratunkowego są przygotowane do obsługi zgłoszeń z systemu eCall, który automatycznie wezwie pomoc w razie wypadku - poinformowało w poniedziałek (26 marca) MSWiA. Zgodnie z unijnymi przepisami, obowiązek montażu systemu eCall w nowych samochodach wchodzi w życie z początkiem kwietnia.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało w komunikacie, że Centra Powiadamiania Ratunkowego są przygotowane do obsługi zgłoszeń z systemu eCall. Taki system, zgodnie z nowymi przepisami, będzie montowany we wszystkich nowych samochodach osobowych i lekkich pojazdach dostawczych sprzedawanych w UE od początku kwietnia 2018 r. W razie wypadku eCall automatycznie zawiadomi najbliższe centrum ratownictwa.

MSWiA zaznaczyło, że System Informatyczny Centrów Powiadamiania Ratunkowego został przygotowany do przyjmowania i obsługi zgłoszeń w całym kraju już w październiku ubiegłego roku. Jak podano, urządzenie - aktywowane automatycznie przez czujniki bądź ręcznie przez kierowcę lub pasażera - wykona połączenie pod numer alarmowy 112.

Zgodnie z nowymi przepisami, wszystkie nowe samochody, które trafią do sprzedaży od początku kwietnia 2018 r., mają mieć instalowane urządzenia, które w razie wypadku automatycznie zawiadomią najbliższe centrum ratownictwa. Obok informacji o wypadku zostaną przekazane również inne dane - lokalizacja pojazdu, jego marka czy rodzaj używanego paliwa. Informacje zostaną przekazane, nawet jeśli pasażer nie będzie w stanie mówić lub będzie nieprzytomny.

"Jeśli nie będzie możliwości nawiązania rozmowy z poszkodowanym ze względu na jego stan zdrowia, operator numeru alarmowego 112 przekaże wszystkie dane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, do odpowiednich ze względu na rodzaj zdarzenia służb" - czytamy w komunikacie MSWiA.

Obowiązkowy montaż systemu eCall w samochodach osobowych i dostawczych produkowanych od kwietnia 2018 roku trzy lata wcześniej przegłosował Parlament Europejski. Komisja Europejska szacuje, że w pełni wdrożony system skróci czas reakcji ratowników o 40 proc. w miastach i o 50 proc. w terenie niezabudowanym, co może oznaczać uratowanie do 2,5 tys. osób rocznie.

Zgodnie z przepisami, informacje przekazane przez system eCall do centrum ratownictwa lub jego partnerów nie mogą być udostępniane osobom trzecim bez wyraźnej zgody zainteresowanych. Proponując przepisy w sprawie eCall, Komisja Europejska przewidywała, że system uda się wdrożyć już w 2015 r. O więcej czasu na testy prosili jednak przedstawiciele przemysłu samochodowego, a na jego korzyść zadziałały ciągnące się prace legislacyjne.

Według szacunków KE, uwzględniając efekty skali, koszt zamontowania w samochodzie urządzenia eCall wyniesie maksymalnie 100 euro.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNERZY SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.