Lekarz w sieci: najlepszy profil i lajki nie zastąpią rozmowy z pacjentem W Polsce z umawiania wizyt online korzystają najczęściej osoby w wieku do ok. 35 lat; FOT. PTWP; zdjęcie ilustracyjne

Szpitale, przychodnie lub praktyki lekarskie nie mogą się reklamować. Mają jednak prawo informować o swoich usługach i osiągnięciach. Sprzyja temu rozwój technologii komunikacyjnych, a także mediów społecznościowych. Czy placówki i lekarze w pełni wykorzystują te narzędzia?

Trudno o jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Coraz więcej lekarzy zakłada m.in. profile w mediach społecznościowych, ale często ich aktywność jest później znikoma lub wręcz kończy się na „akcie założycielskim”.

- Nadal obserwujemy w środowisku lekarskim dwa „obozy” - jedni są bardzo aktywni w sieci, inni podchodzą z dużą rezerwą do takiej aktywności, obawiając się negatywnych opinii o sobie. To zrozumiałe, że krytyka boli, szczególnie wyrażana publicznie - przyznaje w rozmowie z Rynkiem Zdrowia Iwona Dziedzic-Gawryś, PR manager portalu ZnanyLekarz.pl.

To się zaczyna zmieniać
- Zauważamy jednak, że to zaczyna się powoli zmieniać i coraz więcej lekarzy docenia znaczenie internetu, także jako miejsca nieuniknionej oceny ich pracy - dodaje.

O tym, jak można wykorzystać internet do utrzymywania kontaktów ze pacjentami, przekonuje Anna Bilkiewicz-Pawelec, bydgoska okulistka, która założyła kanał na YouTube. - Bardzo chciałam, żeby moja praca była kreatywna. A tworzenie krótkich filmików edukacyjnych takie właśnie jest: trzeba pomyśleć, odświeżyć swoją wiedzę, poczytać światową literaturę - opowiada dziennikarzowi Gazety Wyborczej.

- W środowisku zostało to dobrze przyjęte: koledzy lekarze z Warszawy pytają, jak to się robi. Niektóre moje posty dotarły do 100 tys. osób. Mam spory odzew, dużo zapytań, widzowie sugerują, czego jeszcze chcieliby się ode mnie dowiedzieć - mówi okulistka.

Czy aktywność lekarzy w sieci jest dla nich promocją? - Do pewnego stopnia tak. Uważam jednak, że najważniejszym elementem tej promocji jest jakość bezpośrednich kontaktów z pacjentami. Mówię to także jako pediatra - podkreśla dr Michał Brzeziński z Zakładu Zdrowia Publicznego i Medycyny Społecznej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

- Oczywiście sprawne funkcjonowanie w internecie jest bardzo ważne dla wielu grup zawodowych, także lekarzy - dodaje. - Udzielanie się na forach internetowych czy blogach jest dziś istotną formą publicznej aktywności wielu lekarzy. Są to również bardzo dobre narzędzia do prowadzenia przez profesjonalistów rzetelnej edukacji zdrowotnej - uważa dr Brzeziński.

Z perspektywy gabinetu i szpitala
Z kolei Bartłomiej Wnuk, właściciel agencji Wnuk Consulting, rzecznik Związku Szpitali Powiatowych Województwa Śląskiego przypomina, że na całym świecie społeczność Facebooka liczy już 2 mld ludzi, a w Polsce z serwisu korzysta ok. 15 mln osób, z których 11 mln robi to codziennie.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.