Telemedycyna wchodząca w zakres ICT (information and communication technologies - technologii informacyjno-komunikacyjnych) zaczyna odgrywać znaczącą rolę w usprawnianiu działania systemów opieki zdrowotnej. Możliwość świadczenia usług medycznych na odległość, np. bez konieczności opuszczania domu przez pacjenta, przynosi liczne korzyści, także ekonomiczne.

Według raportu „ICT w służbie ochrony zdrowia", przygotowanego przez ekspertów dla Pracodawców RP, korzyści z zastosowania nowoczesnych technologii z zakresu ICT to między innymi obniżenie kosztów diagnostyki i leczenia, zmniejszenie liczby zbędnych badań, konsultacji medycznych i hospitalizacji, lepsza kontrola świadczeń i preskrypcji leków, a także minimalizacja ryzyka nadużyć podczas rozliczeń i w zakresie refundacji.

Z punktu widzenia placówek medycznych i ich organów założycielskich, korzyści z ICT, jak dowodzą autorzy raportu, to lepsza kontrola kosztów, optymalizacja administracji i logistyki, możliwość „współdzielenia" zasobów kadrowych współpracujących ze sobą i będących razem w sieci, co ma szczególne znaczenie w przypadku wysoko wykwalifikowanego personelu. Istotny jest także fakt, że zwrot inwestycji w zakresie ICT następuje w okresie 2-7 lat.

Jak podkreśla dr Adam Kozierkiewicz, jeden z autorów wspomnianego raportu, istotą wykorzystania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz telemedycyny jest przede wszystkim oszczędność czasu. A ten to nie tylko pieniądz, ale także czynnik istotny dla jakości i dostępności usług medycznych.

Korzysta i pacjent i personel
Właściwe zastosowanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych przynosi też konkretne korzyści personelowi medycznemu. To szybszy i bardziej precyzyjny dostęp do informacji o pacjencie, do jego historii choroby i wyników badań. Nie bez znaczenia jest też poprawa jakości i efektywności procesów diagnostycznych i leczniczych. Dostęp do nowoczesnych rozwiązań ICT dla personelu medycznego oznacza również możliwość podnoszenia kwalifikacji, także dzięki multimedialnym konsultacjom i współpracy ze specjalistami z innych placówek.

Nowe rozwiązana znaczenie poszerzają też jakość i dostępność do usług medycznych dla pacjenta. Nowoczesne systemy informacyjno-komunikacyjne to, z jego punktu widzenia, skrócenie czasu oczekiwania na interwencję lub usługę medyczną (np. zarządzanie kolejkami oczekujących na świadczenia). To także możliwość niezależnego funkcjonowania lub opieki w domu, a dzięki temu ograniczenie konieczności korzystania z usług placówek lecznictwa zamkniętego.
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH