Jarosław: powstaje platforma umożliwiająca kontakt pacjenta z lekarzem na odległość Platforma ma objąć swoim zasięgiem cały kraj Fot. Archiwum

Specjalna platforma internetowa, umożliwiająca kontakt pacjenta z lekarzem, zasięgnięcie porady medycznej, uzyskanie recepty czy skierowania, a także konsultacje pomiędzy lekarzami różnych specjalności, powstaje w Jarosławiu (Podkarpackie).

Platforma ma objąć swoim zasięgiem cały kraj. Jak poinformował PAP Konrad Sawiński ze starostwa powiatowego w Jarosławiu, start tego systemu telemedycznego planowany jest na przełomie czerwca i lipca.

- Dzięki temu Jarosław stanie się pionierem we wdrażaniu tego innowacyjnego rozwiązania na skalę ogólnopolską. Co ważne, jest to rozwiązane zgodne z prawem i zabezpieczone stosownymi certyfikatami, jako wyrób medyczny. Jest to możliwe dzięki przyjętym ostatnio zmianom w prawie - zapewnił Sawiński.

Chodzi o nowelizację ustawy, która weszła w życie pod koniec ub. roku, o systemie informacji w ochronie zdrowia. Nowe przepisy umożliwiają pacjentom dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej, w tym m.in. e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia oraz Internetowego Konta Pacjenta (IKP).

Dzięki tym zmianom kontakt pacjenta z lekarzem przez platformę telemedyczną będzie traktowany nie jak rozmowa towarzyska, przez dostępne komunikatory, ale jak wizyta w gabinecie.

Platforma ma zapewnić, w ramach jednego rejestru pacjenta i standardu dokumentacji medycznej, integrację różnych produktów telemedycznych z różnych obszarów terapeutycznych.

W pierwszej kolejności do platformy zostaną zaproszeni specjaliści w dziedzinie kardiologii, diabetologii i psychiatrii. W kolejnych etapach tworzenia platforma ma objąć: centralny rejestr pacjenta, portal lekarza, portal pacjenta, telekonsultacje, telemonitoring, telekonsylia, a także e-dokumentację, czyli m.in. e-receptę, e-zwolnienie, e-skierowanie. Docelowo, w przyszłości, platforma ma także pozwolić na integrację z systemami centralnymi takimi jak ZUS, KRUS, czy NFZ.

Jak wyjaśnił Sawiński, system pozwoli na kontakt z lekarzem także wtedy, gdy nie będzie go w kraju lub w mieście, przesłanie mu aktualnych wyników badań, otrzymanie recepty, skonsultowanie się z nim.

- Bardzo ważne jest to, że system ten przewiduje zarówno wsparcie poprzez wirtualną platformę jak również wsparcie stacjonarne, na miejscu. Lekarz zna pacjenta, a ten, np. w momencie, kiedy poczuje się gorzej, dzięki systemowi natychmiast skontaktuje się ze swoim lekarzem i uzyska pomoc - podkreślił Sawiński.

W ramach platformy w największych polskich miastach oraz w Jarosławiu powstaną również tzw. centra referencyjne, których zadaniem będzie konsultowanie i opiniowanie tego systemu przez lekarzy-specjalistów.

W Jarosławiu powstanie też Centrum Wsparcia Klienta, którego pracownicy pomogą, w razie trudności, w nawiązaniu kontaktu przez internet z lekarzem.

Sawiński poinformował, że ten innowacyjny projekt jest opracowywany i ulepszany od 10 lat. W praktyce był już wykorzystywany m.in. w ogólnopolskim przesiewowym badaniu słuchu.

- Obecnie, dzięki zmianom w prawie, zostanie wykorzystany do stworzenia platformy telemedycznej Silvermedic, stanowiącej połączenie wiedzy medycznej i technologicznej - mówił Sawiński.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH