Jak placówki medyczne mogą przygotować się do wprowadzenia e-recepty? Paweł Kielc, dyrektor w Pionie Opieki Zdrowotnej Asseco Poland

1 stycznia 2020 roku - do tego czasu szpitale, przychodnie, prywatne praktyki lekarskie oraz apteki będą miały obowiązek dostosować się do zmian związanych z wprowadzeniem e-recept. O wyzwaniach związanych z tym projektem, a także nadchodzących zmianach wynikających z dalszej informatyzacji usług medycznych mówi Paweł Kielc, dyrektor w Pionie Opieki Zdrowotnej Asseco Poland.

- Zgodnie z założeniami Ministerstwa Zdrowia każdy gabinet lekarski w Polsce będzie zobowiązany do wystawiania recept w formie elektronicznej. Z jakimi wyzwaniami wiąże się ten projekt?
Paweł Kielc, dyrektor w Pionie Opieki Zdrowotnej Asseco Poland:
- E-recepta jest projektem o zasięgu ogólnopolskim, który dotyczy wszystkich aptek, personelu uprawnionego do wystawiania recept i nas - pacjentów. Wprowadzenie elektronizacji i nowej technologii na tak szeroką skalę jest dużą zmianą, dlatego przystosowanie i przyzwyczajenie się do niej będzie wymagać czasu. Przeszkodą w płynnym wdrażaniu e-recepty może być także brak dostatecznej znajomości nowych technologii zarówno przez pacjentów, jak również starszą część personelu medycznego. 

Kolejnym wyzwaniem jest na pewno odpowiednia polityka informacyjna. Ciężar wyjaśnienia na jakich zasadach działa e-recepta, musi opierać się nie tylko na globalnych kampaniach informacyjnych, ale także na bezpośrednich rozmowach lekarza z jego pacjentami. To z kolei przekłada się na większe obciążenie personelu medycznego przynajmniej w pierwszych miesiącach obowiązywania nowego prawa. Wyzwaniami o nieco mniejszej wadze, ale o których nie należy zapominać są zarówno inwestycje z tym związane, jak i w dalszym ciągu występujące w Polsce ograniczenia w dostępie do internetu.

Jednak e-recepta to duże korzyści - zarówno dla pacjentów, jak i lekarzy. Wydaje się więc, że jej stopniowe wprowadzanie z zachowaniem równoległej możliwości awaryjnego wystawiania recept w formie papierowej, daje szansę na sukces. Natomiast bardziej precyzyjnie na te pytania odpowie toczący się pilotaż e-recepty oraz płynące z niego wnioski.

- Co planowane zmiany oznaczają dla szpitali i przychodni? Co muszą zrobić, aby sprawnie przystosować się do zmian?
-
Uruchomienie elektronicznej recepty to część szerszej polityki zdrowotnej - czyli strategii e-zdrowia, której bardzo ważnym elementem jest elektronizacja ewidencjonowanych i przekazywanych danych oraz tworzonej dokumentacji medycznej. Z założenia e-usługi umożliwiają jednostkom prostszy i tańszy sposób komunikacji z pacjentem, który z kolei zyskuje w ten sposób szybki wgląd do swoich danych medycznych. Ale elektronizacja to nie tylko szybki dostęp do informacji, to również możliwość bardziej kompleksowego spojrzenia na cały proces leczenia i jego lepsza koordynacja. W kontekście e-recepty duże znaczenia ma także aspekt zarządczy – walidacyjny i kontrolny.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.