Informatyzacja: regionalne uzupełnienia krajowego systemu FOT. Archiwum RZ; zdjęcie ilustracyjne

Przykładów regionalnych projektów w zakresie wdrażania systemów informacyjnych w ochronie zdrowia jest już naprawdę sporo. Jakie są możliwości oraz warunki udanej integracji takich platform w ramach krajowego projektu P1 (Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych)?

Przypomnijmy, że głównym celem budowy elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia, jest umożliwienie organom administracji publicznej, podmiotom leczniczym, aptekom i praktykom lekarskim, jak również pacjentom, gromadzenie, analizę i udostępnianie informacji o zdarzeniach medycznych.

Ekspertów branży IT zapytaliśmy o możliwości współpracy regionalnych systemów w ramach krajowej platformy P1.

• Janusz Jasłowski, dyrektor w Pionie Zdrowia, Asseco Poland:
Istniejące platformy regionalne były tworzone z założeniem ich przyszłej integracji z systemem P1. Przykładem jest Podkarpacki System Informacji Medycznej (PSIM), który uruchomiliśmy w 2014 roku.

Jednym z założeń uwzględnionych w architekturze tego rozwiązania, jest możliwość integracji z poziomie centralnym Systemu Informacji Medycznej. Aby taka integracja była przeprowadzona sprawnie koniecznej jest udostępnienie z poziomu centralnego procedur jednoznacznie opisujących proces podłączenia wraz z środowiskiem testowym.

Dobra współpraca dostawcy systemu regionalnego ze specjalistami z centrali, z założenia powinna się zakończyć formalnym potwierdzeniem poprawności połączenia. Tak właśnie wyglądało to w projekcie PSIM, gdy podłączaliśmy do regionu pracujące lokalnie systemy szpitalne.

Nasze doświadczenia zebrane w trakcie tego procesu potwierdzają, że można to zadanie wykonać sprawnie. Biorąc pod uwagę toczące się dyskusje nad przyszłym kształtem platformy P1, warto uwzględnić takie założenia, które usprawnią proces włączania wszystkich podmiotów do zintegrowanego systemu.

Z tego punktu widzenia rozwiązania regionalne jako warstwa usprawniająca uruchomienie całego rozwiązania ogólnopolskiego, wydają się być szczególnie istotne. Z poziomu regionu łatwiej rozpoznać i rozwiązać problemy występujące w poszczególnych szpitalach i przychodniach.

Jak pokazują także analizy, oba poziomy - centralny i regionalny - przy odpowiednim rozłożeniu zadań, mogą podnieść efektywność całego systemu. Pozostaje mieć nadzieję, że skoordynowane prace nad Systemem Informacji Medycznej w Polsce będą energicznie kontynuowane.

• Rafał Dunal, prezes zarządu SI Alma Sp. z o.o.:
Patrząc na platformy regionalne z technicznego punktu widzenia, możliwości ich integracji z dowolnym systemem centralnym, nie są znacząco ograniczone. Systemy te albo już posiadają wbudowane interfejsy do wymiany danych, albo mogą być stosunkowo łatwo zaimplementowane.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH