Eksperci: w przyszłości nadal będzie nas leczył dr Kowalski, ale dr Google również Dr Piotr Buszman, wicedyrektor ds. badań przedklinicznych w American Heart of Poland: - Nie możemy się bać dr Google, skoro pacjenci wykorzystują wiedzę dostępną w internecie.

Dr Google stał się ogromnym przełomem dla pacjentów. Wyszukiwarka dokonała zmiany siły relacji lekarz - pacjent. Była to prawdziwa rewolucja, ale z drugiej strony przyniosła ona też wiele zjawisk niekorzystnych - zauważają eksperci pytani czy leczy nas dzisiaj przysłowiowy dr Kowalski, czy może już dr Google.

- Nie uciekniemy od nowoczesnych narzędzi w medycynie. Nie możemy się bać dr Google, skoro pacjenci wykorzystują wiedzę dostępną w internecie i będą to robić w coraz szerszym zakresie. Oczywiście potrzebne są narzędzia wskazujące na to jaka wiedza jest warta uwagi, a która nie  - uważa dr Piotr Buszman, wicedyrektor ds. badań przedklinicznych, kierownik pracowni doświadczalnej Centrum Badawczo-Rozwojowego American Heart of Poland.

Przypomina, że w coraz bardziej starzejącym się społeczeństwie, kiedy spotykamy się z coraz większą ilością chorób i coraz większą populacją, a liczba lekarzy wyraźnie nie wzrośnie, będziemy musieli się zmierzyć z różnymi ograniczeniami systemowymi.

- Dzięki nowoczesnym technologiom zyskamy możliwość zapewniania opieki tam gdzie jej nie będzie lub dostęp do niej okaże się utrudniony - podkreślał dr Buszman.

Podczas III Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (HCC - Health Challenges Congress, Katowice, 8-10 marca 2018 r.) eksperci starali się odpowiedzieć na pytanie: Dr Google, dr Watson czy dr Kowalski - kto nas będzie leczył w przyszłości? Tak zadane pytanie, było tytułem jednej z kongresowych sesji.

Jak przekonywała Ewa Borek, prezes Fundacji My Pacjenci, dr Google stał się ogromnym przełomem dla pacjentów. - Wyszukiwarka dokonała zmiany siły relacji lekarz - pacjent. Lekarz przestał być jedynym dysponentem wiedzy medycznej. Pacjenci, w stu procentach w oparciu o wiedzę z internetu budują swoje kompetencje zdrowotne, a dr Google jest jest swego rodzaju narzędziem e-learningowym - uważa prezes Borek.

Jak przyznała, dr Google, choć otworzył przed pacjentem zasoby wiedzy medycznej, do tej pory dostępnej wyłącznie lekarzom i była to prawdziwa rewolucja, to z drugiej strony przyniosło to też wiele zjawisk niekorzystnych. Wynikało to z tego, że pacjenci nie byli w stanie odróżnić wiedzy wartościowej od tej pozbawionej wiedzy.

- Na szczęście i pacjenci, i lekarze zaczęli sobie z tym radzić - mówi Ewa Borek. - Tu paradoksalnie sprzymierzeńcem okazał się także globalny, internetowy gracz - Facebook. Umożliwił on pacjentom tworzenie nieformalnych grup, zainteresowanych obszarem wiedzy związanej z ich problemem zdrowotnych. Pacjenci sami zaczęli dochodzić do tego, które obszary wiedzy są właściwe – przekonywała prezes Borek.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.