Znowelizowana ustawa o e-zdrowiu daje prawne podstawy wprowadzenia rozwiązań teleinformatycznych do medycyny, ale jej faktyczne wejście w życie wymaga wielu doprecyzowujących rozporządzeń - mówi nam Paweł Piecuch, konsultant i analityk rynku ochrony zdrowia i ITC.

Znowelizowana ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia po raz pierwszy wprost stwierdza, że działalność medyczna może być wykonywana za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.

- Rozporządzenia wykonawcze muszą natomiast doprecyzować za pomocą jakich narzędzi i przy wykorzystaniu jakich systemów będą mogły być prowadzone działania w zakresie teleinformacji i w jaki sposób miałyby one być kontrolowane - zaznacza Paweł Piecuch.

Jego zdaniem, dla placówek medycznych  istotne jest, że MZ wprowadza w ustawie regulacje w zakresie outsourcingu przechowywania dokumentacji medycznej: - Do tej pory istniały wątpliwości czy podmioty medyczne mogą przekazywać firmom zewnętrznym elektroniczną dokumentację w celu przechowania w ich środowiskach informatycznych. Ustawa mówi wprost, że wolno to robić.

Ustawa porusza też m.in. kwestię bezpieczeństwa informacji. Z jej zapisów wynika, że każdy pracownik utrzymujący system w placówce medycznej ma dostęp do dokumentacji medycznej, przy czym ustawowo jest on obłożony tajemnicą zawodową. - Zatem wprost pozwolono na dostęp do informacji wrażliwych pracownikom niemedycznym, czyli wszelkim osobom zajmującym się systemami informatycznymi - zauważa Paweł Piecuch.

Tomasz Zieliński, lekarz rodzinny i ekspert Porozumienia Zielonogórskiego przyznaje, że lekarze POZ oczekiwali pilnego przyjęcia nowych ustawowych rozwiązań regulujących kwestie informatyzacji.

Pytany o ewentualne mankamenty rozwiązań ustawy (z punktu widzenia lekarza POZ) powiedział, że ustawa nie załatwia kwestii podpisywania dokumentacji w sposób wygodny dla lekarza i pielęgniarki.

- Po usunięciu zapisów o wprowadzeniu karty specjalisty jako narzędzia autoryzacyjnego pozostawiono tylko możliwość posługiwania się przez lekarza i pielęgniarkę podpisem elektronicznym, zwykłym ale kosztownym, gdyż każdy będzie musiał ten podpis kupić. Jest też w ustawie wskazana możliwość korzystania z wersji bezpłatnej podpisu w profilu ePUAP, ale temu rozwiązaniu brak dynamiki i sprawności - mówi doktor Zieliński.

Zwraca też uwagę, że ustawa nie wprowadziła postulowanego od dawna przez lekarzy rodzinnych rozwiązania pozwalającego na dostęp do informacji o pacjencie. Jak wyjaśnia, do tej pory lekarze mogli między sobą wymieniać informacje o stanie zdrowia pacjenta. W przypadku e-dokumentacji nie będzie to możliwe.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.