Dzięki ZIP wyłapią podwójną zapłatę

W województwie łódzkim zanotowano ostatnio kilka przypadków wyłudzania pieniędzy od pacjentów i NFZ. Oszustwo polegało na tym, że pacjenci płacili z własnej kieszeni za prywatne leczenie, a następnie to samo leczenie było rozliczane przez przychodnię w ramach kontraktu z płatnikiem. Czy Zdrowotny Informator Pacjenta (ZIP) ukróci tego typu praktyki?

Beata Aszkielaniec, rzecznik Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, zastrzegła, że były to sporadyczne zdarzenia i dotyczyły głównie dentystów. Wyjaśniła też, jak doszło do ich ujawnienia.

Otóż pacjenci, którzy mieli wątpliwości związane z regulowaniem należności za wizytę, przyszli ze skargą do Funduszu. Tu zapoznali się z dokumentami dotyczącymi ich historii leczenia. Z udostępnionych im informacji wynikało np., że leczyli zęby w ramach ubezpieczenia, podczas gdy w rzeczywistości korzystali jedynie z płatnych, prywatnych usług. Świadczenie zostało więc opłacone dwukrotnie.

ZIP, czyli informacja o korzystaniu z ochrony zdrowia

Przypadki uzyskiwania podwójnego honorarium za jedną usługę można by łatwo wyłapywać, gdyby we wszystkich oddziałach wojewódzkich NFZ funkcjonował Zdrowotny Informator Pacjenta (ZIP), czyli internetowy dostęp do historii i kosztów leczenia.

W projekcie pn. Zdrowotny Informator Pacjenta zwanym również Zintegrowanym Informatorem Pacjenta chodzi o wykorzystanie istniejącej już bazy danych (powstałej w oparciu o comiesięczne raporty przesyłane do oddziałów przez świadczeniodawców i apteki) i stworzenie systemu, który pozwoliłby na zebranie, wyselekcjonowanie i w końcu udostępnienie on-line pacjentom pełnej informacji o ich wizytach w poradniach i pobytach w szpitalach.

W NFZ znajdują się dane dotyczące rodzajów i kosztów świadczeń zdrowotnych udzielonych od 2004 r. konkretnemu pacjentowi w ramach ubezpieczenia, kosztów refundacji leków, deklaracji wyboru lekarza rodzinnego, pielęgniarki i położnej itp. To olbrzymi zasób danych, które można wykorzystać np. przy tworzeniu założeń polityki zdrowotnej dla danego regionu lub całego kraju czy przy badaniu zjawisk i tendencji epidemiologicznych. Potrzebne są jednak do tego odpowiednie narzędzia.

Ale ZIP może z powodzeniem posłużyć również do uszczelnienia systemu poprzez kontrolę wpisów lekarskich dokonywaną przez samego pacjenta.

Czy ZIP wytropi oszustów?

W województwie łódzkim ZIP jeszcze nie działa. - Obecnie pacjent nie może on-line sprawdzić swojej historii leczenia, dowiedzieć się, ile kosztowało dane świadczenie. Musi przyjść do nas i złożyć odpowiedni wniosek o udostępnienie informacji - powiedziała nam rzecznik łódzkiego oddziału NFZ.

Na kontrolny aspekt ZIP zwracała też uwagę w maju zeszłego roku Barbara Misińska, ówczesna dyrektor Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Wtedy na Mazowszu uruchamiano ten system.

- Pacjent będzie mógł zgłosić do nas, że w ZIP jest informacja o tym, że był na wizycie u lekarza specjalisty, podczas gdy takiej wizyty faktycznie nie odbył. Wówczas Fundusz sprawdzi taką informację - zapowiadała Misińska.

Zapewniała, że pacjenci z Mazowsza będą mogli sprawdzić historię leczenia odbytego na terenie całego kraju, ponieważ system ZIP będzie obejmował wszystkie oddziały NFZ.

Trzeba przyjść po login

Żeby ZIP mógł być w pełni wykorzystany, musi funkcjonować we wszystkich oddziałach NFZ i mieć odpowiednio dużo użytkowników. Im będzie ich więcej, tym większa szansa na wyłapanie oszustów.

Jak powiedziała 6 lutego w radiowych ”Sygnałach Dnia” Agnieszka Pachciarz, prezesa NFZ, informator pacjenta powinien być wdrażany w regionalnych ośrodkach w 2014 r. Na początku będą tam dane organizacyjne, pokazujące wizyty pacjenta, jego uprawienia. W przyszłości z ZIP-em będą zintegrowane elektroniczne karty pacjenta.

Osiągnięcie docelowych wymogów nie będzie łatwym zadaniem. Dowodzą tego doświadczenia z Wielkopolski, gdzie ten projekt wprowadzany jest pilotażowo od 2010 r.

Żeby skorzystać z ZIP-u, trzeba mieć login i hasło - do pobrania w Funduszu. Słowem, żeby było "on-line", najpierw musi być "per pedes".

- Rejestracja w portalu będzie procedurą wymagającą wizyty w oddziale Funduszu. Wynika to z faktu, że nie udało się, jak do tej pory, wydać kart ubezpieczenia, które znacznie ułatwiłyby nam wdrożenie takiego systemu - tłumaczył podczas VIII Forum Zdrowia (24-25 października) Andrzej Strug, dyrektor departamentu informatyki NFZ.

Jak wyjaśnił, NFZ chce rozszerzyć funkcjonowanie systemu, który już dzisiaj działa w Wielkopolsce, na cały kraj. - Od początku roku (2013) planujemy wdrożenie, a kolejne funkcjonalności będą uruchamiane w kolejnych miesiącach - zapowiadał.

Zobacz: Andrzej Strug o informatyzacji w ochronie zdrowia 

Jeśli chodzi o Wielkopolskę, zainteresowani Zdrowotnym Informatorem Pacjenta mogą pobrać hasło w oddziałach NFZ, w delegaturach (Konin, Kalisz, Piła, Leszno) i Punktach Obsługi Ubezpieczonych WOW NFZ (w Słupcy i w Rawiczu). Jednakże w Wielkopolsce nie liczą jedynie na aktywność mieszkańców i na to, że pofatygują się do Funduszu.

- Chcąc ułatwić wielkopolskim ubezpieczonym dostęp do ZIP, WOW NFZ organizuje aktywne stanowiska wydawania loginów i haseł w zakładach pracy - wyjaśniała Marta Banaszak-Osiewicz, rzecznik wielkopolskiego oddziału.

Takie aktywne stanowiska zorganizowano m.in. w poznańskich szpitalach, w komendach policji oraz jednostkach straży pożarnej, a nawet w Jednostce Wojskowej 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego.

Testy nowej wersji ZIP

Magdalena Szefernaker z Biura Komunikacji Społecznej Centrali NFZ poinformowała nas, że jeszcze w lutym rozpoczną się w wybranych oddziałach testy nowej wersji systemu ZIP, znacznie bogatszej funkcjonalnie niż systemu działającego w Wielkopolskim OW NFZ.

- Termin wdrożenia systemu i udostępnienia go ubezpieczonym zależy od wyników tego testu i będzie podany w późniejszym terminie - dodała.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH