Dyrektor CSIOZ: Internetowe Konto Pacjenta ruszy we wrześniu

We wrześniu uruchomimy Internetowe Konto Pacjenta (IKP), czyli bezpłatną aplikację, dzięki której każdy obywatel otrzyma dostęp do informacji o udzielonych świadczeniach medycznych - zapowiada Marcin Kędzierski, dyrektor Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.

Planujemy, że od września zaczną do nas spływać pierwsze informacje od podmiotów leczniczych o wykonanych usługach i w oparciu o nie, w określonym zakresie, udostępnimy pacjentom IKP.

Od tego czasu rozpoczniemy również proces podłączania podmiotów leczniczych do Systemu Informacji Medycznej. Należy pamiętać, że są to wszystkie szpitale, ambulatoria, praktyki lekarskie - w sumie kilkadziesiąt tysięcy podmiotów, od których mamy otrzymywać dane.

Trzeba wyjaśnić również, że system uruchamiany będzie w czterech etapach, tzw. wydaniach funkcjonalnych. Dopiero w ostatnim wydaniu uzyska on pełną swoją funkcjonalność. Generalnie będzie to system, który swoim zasięgiem obejmie wszystkich świadczeniodawców i wszystkich świadczeniobiorców.

Docelowo w IKP znajdzie się również wykaz dokumentów, a w nim m.in: e-recepty, e-skierowania i e-zlecenia, które wystawił pacjentowi lekarz w trakcie leczenia.

Jeśli chodzi o elektroniczne recepty - możliwość ich wystawiania i realizacji - to tę usługę zaoferujemy w październiku tego roku. Osoby, które będą chciały skorzystać z dobrodziejstw sytemu, po wystawianiu e-recepty przez lekarza, będą ją mogły zobaczyć na swoim koncie mailowym lub w IKP. Użytkownicy będą mieli do wyboru dwie opcje.

Pierwsza polega na tym, że po wystawieniu recepty, jeszcze w gabinecie lekarza, użytkownik IKP otrzymuje sms z krótkim kodem, który poda wraz numerem PESEL w aptece. Farmaceuta będzie miał dostęp do recepty i ją zrealizuje.

Drugi wariant sprowadza się do tego, że e-recepta trafi do pacjenta za pośrednictwem poczty elektronicznej. Elektroniczną receptę będzie można wyświetlić na smartfonie i pokazać w aptece. Farmaceuta przy pomocy czytnika odczyta z ekranu kod kreskowy na dokumencie i wyda zapisane leki. W każdym z tych wariantów pacjent będzie wiedział jakie leki zapisał mu lekarz.

Gdy mówimy o Systemie Informacji Medycznej, należy pamiętać, że korzystanie z tych narzędzi nie będzie obligatoryjne. Zawsze będzie można poprosić lekarza, aby wydrukował papierowe potwierdzenie wystawienia recepty elektronicznej. Tym niemniej recepta elektroniczna w systemie i tak zostanie wystawiona. Zasada jest bowiem taka, że wszystkie dokumenty mają mieć postać elektroniczną. Oczywiście od tej reguły przewidziane są również wyjątki w przypadkach wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH