Do pełnego wykorzystania potencjału telemedycyny jeszcze nam daleko Czy w Polsce są już warunki pozwalające w pełni wykorzystać możliwości tkwiące w telemedycynie?FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

Według szacunkowych prognoz ekspertów, do 2025 roku wartość globalnego rynku telemedycyny wyniesie 80 mld dolarów. Czy w Polsce są już warunki pozwalające w pełni wykorzystać możliwości tkwiące w takich rozwiązaniach?

Było to najważniejsze pytanie, na które starali się odpowiedzieć uczestnicy dyskusji panelowej pt. „Telemedycyna - czy wykorzystujemy jej potencjał?” podczas XIII Forum Rynku Zdrowia (Warszawa, 23-24 października 2017 r.).

Mec. Michał Czarnuch, partner w kancelarii prawnej DZP przypomina, że mamy już od kilku lat przepisy, które pozwalają na udzielanie świadczeń zdrowotnych z zastosowaniem technologii teleinformacyjnych.

- Drugi warunek szerszego wdrażania rozwiązań telemedycznych to odpowiedni poziom finansowania - dodał mec. Czarnuch. - Są już możliwości refundowania ze środków publicznych procedur konsultacji telemedycznych oraz tzw. rehabilitacji hybrydowej w kardiologii.

Nadal jednak dominują w tym zakresie relacje lekarz-lekarz, a wciąż brakuje szerszego dostępu pacjentów do - objętych refundacją - świadczeń z wykorzystaniem telemedycyny.

Po pierwsze elektroniczna dokumentacja
- Trzeci element to wsparcie systemowe, czyli powszechne stosowanie elektronicznej dokumentacji medycznej jako obowiązującego standardu, w tym m.in. e-skierowań oraz e-recepty, a także możliwości wymiany i obiegu cyfrowej dokumentacji między placówkami medycznymi.

Na ten ostatni element zwracał także uwagę Mirosław Suszek, wiceprezes zarządu Medicover: - Kluczowy dla rozwoju telemedycyny jest szybki dostęp lekarzy do e-dokumentacji medycznej, co pozwala bez zbędnej zwłoki przejrzeć historię choroby, wyniki wcześniejszych badań, czy przepisanych leków - podkreślał.

- Dla takich podmiotów jak Medicover, jest to naprawdę bardzo ważne, gdyż zainteresowanie naszych pacjentów rozwiązaniami telemedycznymi jest coraz większe. Już teraz chętnie sięgają po aplikację, którą stosujemy - informował.

- Osoby objęte naszą opieką mogą znaleźć, np. w smartfonie, informacje, między innymi o wcześniejszych wizytach u naszych specjalistów, przepisanych lekach, wynikach badań, skierowaniach. Kiedy zauważą niepokojące objawy, mają możliwość zdalnego skontaktowania się z lekarzem dyżurnym - wyliczał prezes Suszek.

Dodał, że równie istotne jest bieżące tworzenie elektronicznej dokumentacji od razu po wizycie pacjenta lub kontakcie telefonicznym z lekarzem. Mirosław Suszek zwrócił także uwagę, że jeśli telemedycyna ma stać się integralnym elementem całego systemu e-Zdrowia, opieka nad pacjentem musi być kompleksowa.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH