Do czego służy numer alarmowy 112

Numer alarmowy 112 służy do wzywania wszelkiego rodzaju pomocy; nie należy go jednak używać w nieuzasadnionych przypadkach - mówił do młodzieży we wtorek, 11 lutego, podczas obchodów Europejskiego Dnia Numeru 112 w Radomiu, wiceminister administracji i cyfryzacji Stanisław Huskowski. Zdarzają się np. sytuacje zamawiania pod numerem 112 pizzy lub taksówek.

W trakcie spotkania wielokrotnie zwracano uwagę na dużą liczbę nieuzasadnionych zgłoszeń na numer alarmowy. Stanowią one aż 80 proc. wszystkich połączeń na numeru 112.

Bywa, że funkcja "SOS" w telefonie komórkowym, służąca do wzywania pomocy, jest traktowana jak pomoc techniczna - szczególnie przy zablokowaniu karty sim. Zdarzają się także np. sytuacje zamawiania pizzy lub taksówek.

Dlatego - jak podkreślał wiceminister Huskowski - akcja edukacyjna dotycząca korzystania z numeru 112 kierowana jest głównie do dzieci i młodzieży.

Taką kampanię informacyjną zainaugurowano podczas wtorkowych obchodów w Radomiu. Będzie ona prowadzona we wszystkich województwach. W ramach akcji przygotowano cztery filmy, w których wystąpili uczniowie szkoły podstawowej nr 34 w Radomiu. Dzieci opowiadają w nich o korzyściach płynących z numeru 112 i zasadach jego działania. 

W Radomiu pokazano także logo numeru 112, które przedstawia liczbę 112 wraz ze słuchawką telefoniczną, znajdujące się w zarysie mapy Polski. 

Wiceminister Huskowski zapowiedział, że już wkrótce, dzięki wprowadzonym nowym działaniom skróci się czas oczekiwania na pomoc. - Pracujemy także nad modułem mapowym, dzięki któremu łatwo będzie można zlokalizować miejsce przebywania osoby, która dzwoni na numer alarmowy - dodał.

Od końca ub. roku wszystkie zgłoszenia w Polsce kierowane do numeru alarmowego 112 są obsługiwane w centrach powiadamiania ratunkowego (CPR). Proces przejmowania obsługi numeru 112 przez CPR rozpoczął się w lutym 2012. Do końca 2012 r. System Powiadamiania Ratunkowego obejmował teren kilku miast wojewódzkich, zamieszkanych przez niespełna 10 proc. Polaków.

W 2013 r. CPR-y przejęły obsługę połączeń do numeru 112 z pozostałego terenu kraju, czyli obszaru zamieszkanego przez ponad 90 proc. Polaków.

W przyszłości przez CPR-y obsługiwane będą też dotychczasowe numery alarmowe policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego i - fakultatywnie - innych numerów (np. pogotowia energetycznego lub gazowego). 

Dzięki ujednoliceniu systemu skrócił się czas oczekiwania na odebranie połączenia na numer 112. W CPR połączenie jest odbierane średnio w ciągu 10 sekund. Wcześniej - średni czas wynosił 28 sekund.

Europejski Dzień Numeru 112 obchodzony jest 11 lutego. W tym roku obchody odbywały się w Radomiu - w największym w Polsce Centrum Powiadamiania Ratunkowego. 
 

Podobał się artykuł? Podziel się!

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH