Dla małych placówek tempo informatyzacji ochrony zdrowia jest zbyt szybkie? Prowadzenie dokumentacji medycznej wyłącznie w postaci elektronicznej to kwestia czasu; FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

Publikacja projektu rozporządzenia przesuwającego termin prowadzenia historii choroby w postaci elektronicznej w formie cyfrowej ponownie skłania do dyskusji o stanie przygotowań lecznic do prowadzenia dokumentacji medycznej wyłącznie w postaci elektronicznej. - Problem jest znacznie szerszy i nie dotyczy tylko szpitali - zaznaczają eksperci.

Jak już informowaliśmy, Ministerstwo Zdrowia 25 października br. opublikowało projekt zmian w rozporządzeniu z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (OWU).

Prolongata dotyczy tylko części e-dokumentacji
- Proponowana zmiana wynika z faktu, iż świadczeniodawcy nie są obecnie dostatecznie przygotowani do wypełnienia obowiązku prowadzenia dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej historii choroby oraz historii zdrowia i choroby - uzasadnia resort zdrowia.

Przypomnijmy, że obowiązek elektronicznego dokumentowania historii zdrowia i choroby miał wejść 1 stycznia 2019 r. W projektowanej zmianie rozporządzenia uchylenie tego obowiązku dotyczy:

1. Historii choroby - w przypadku świadczeniodawcy wykonującego działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne
2. Historii zdrowia i choroby - w przypadku świadczeniodawcy udzielającego ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem świadczeniodawcy realizującego umowę w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna, wykonującego działalność leczniczą w formie praktyki indywidualnej.

Natomiast zgodnie z innym rozporządzeniem ministra zdrowia - dotyczącym rodzajów dokumentacji medycznej - wymóg jej prowadzenia w formie elektronicznej od 1 stycznia 2019 roku nadal obejmuje 3 dokumenty wskazane w tej regulacji: wypis ze szpitala i odmowę przyjęcia do szpitala; kartę informacyjną z rozpoznaniem choroby; informację dla lekarza kierującego.

Informatyzacja to nie tylko szpitale
Czy poszczególni świadczeniodawcy - od pojedynczych gabinetów lekarskich, placówek podstawowej i specjalistycznej opieki po szpitale - są gotowi do prowadzenie dokumentacji medycznej wyłącznie w postaci elektronicznej? Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy dwóch sesji poświęconych e-zdrowiu podczas XIV Forum Rynku Zdrowia.

Andrzej Cisło, wiceprezes Naczelnej Rada Lekarskiej zwracał uwagę, że dyskusje o informatyzacji ochrony zdrowia, w tym wdrażaniu elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM), często sprowadza się przede wszystkim do szpitali. Tymczasem jest to poważne wyzwanie dla tysięcy mniejszych podmiotów, w tym gabinetów lekarskich oraz placówek podstawowej opieki zdrowotnej i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

- Ryzyko konsekwencji braku kompletnej dokumentacji medycznej w równym stopniu dotyczy dużych placówek ochrony zdrowia, jak i małych, pojedynczych gabinetów prywatnych. Chodzi o kilkadziesiąt tysięcy lekarzy prowadzących swoje praktyki oraz małe podmioty, bez względu na to, czy są to placówki POZ czy AOS - zaznaczył Andrzej Cisło.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.