Szpitale mamy jako tako zinformatyzowane. Gorzej, by nie powiedzieć, tragicznie sytuacja wygląda w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej. Narzędzia informatyczne do zarządzania ruchem pacjentów, w tym ich rejestracji online, w większości przychodni pozostają pieśnią przyszłości. Prymat szuflady wypełnionej kartami pacjentów nad rozwiązaniami IT w tej mierze jest bezsporny.

I choć wiadomo, że powinno być odwrotnie, to placówki POZ nie spieszą się ze zmianą tego stanu rzeczy. Tymczasem aplikacji do obsługi pacjentów - począwszy od prostych baz danych, skończywszy na wielomodułowych kombajnach HIS - na rynku mamy do wyboru, do koloru. Oczywiście, wszystko kosztuje...

Szpital Rejonowy im. dr. J. Rostka w Raciborzu niedawno otrzymał certyfikaty poświadczające wdrożenie w lecznicy systemu zarządzania według norm ISO 9001 oraz 14001. Jednak nie tylko dla tych norm szpital wdrożył system informatyczny.

– Podnosi on sprawność działania, uszczelnia system, umożliwia efektywną analizę kosztów. Kończymy wdrażanie kalkulacji kosztów leczenia pacjenta. Planujemy wprowadzenie rejestracji do naszych poradni w systemie online, a także rozwiązań teleradiologicznych - wyjaśnia dyrektor raciborskiego szpitala Ryszard Rudnik. - Co z tego wszystkiego ma pacjent? Wyższy standard obsługi. Jest sprawniej i szybciej obsłużony. Przykład: pacjent idzie na badanie RTG, a gdy wraca do lekarza, to ten ma już zdjęcie chorego w komputerze stanowiącym część systemu.

Co stoi na przeszkodzie?
Aplikacji do obsługi pacjentów - począwszy od prostych baz danych, skończywszy na wielomodułowych kombajnach HIS - na rynku mamy do wyboru, do koloru. Rejestracja online daje taki sam komfort użytkownikowi, jak... zakupy w sklepie internetowym. Niestety, częściej kupujemy, niż rejestrujemy się via internet.

– Świadomość konieczności wykorzystania informatyki jest niewystarczająca. W naszym kraju nadal występuje brak odpowiedniej wiedzy – zarówno w jednostkach prywatnych, jak i publicznych – uważa Waldemar Grudzień, prezes UHC (sztandarowy produkt: CliniNET).

Krzysztof Groyecki, dyrektor w firmie ABG (InfoMedica i wiele innych rozwiązań), nie uważa, by ograniczone finanse potencjalnego użytkownika rzeczonych rozwiązań były jedyną barierą w ich popularyzacji.

– Przeszkodą jest także brak świadomości, zarówno, jeśli chodzi o możliwość realnego obniżenia kosztów jak i „naturalną” potrzebę inwestowania w IT - stwierdza dyrektor Groyecki. - Samo zinformatyzowanie procesu rejestracji pacjentów przynosi dość ograniczone korzyści. Rzeczywisty wpływ na wynik jednostki medycznej ma w większości przypadków wprowadzenie pełnej obsługi całego procesu leczenia, ale poparte dodatkowo odpowiednimi zmianami organizacyjnymi i zmianami stylu pracy poszczególnych grup pracowników.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.