Szpitale mamy jako tako zinformatyzowane. Gorzej, by nie powiedzieć, tragicznie sytuacja wygląda w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej. Narzędzia informatyczne do zarządzania ruchem pacjentów, w tym ich rejestracji online, w większości przychodni pozostają pieśnią przyszłości. Prymat szuflady wypełnionej kartami pacjentów nad rozwiązaniami IT w tej mierze jest bezsporny.

I choć wiadomo, że powinno być odwrotnie, to placówki POZ nie spieszą się ze zmianą tego stanu rzeczy. Tymczasem aplikacji do obsługi pacjentów - począwszy od prostych baz danych, skończywszy na wielomodułowych kombajnach HIS - na rynku mamy do wyboru, do koloru. Oczywiście, wszystko kosztuje...

Szpital Rejonowy im. dr. J. Rostka w Raciborzu niedawno otrzymał certyfikaty poświadczające wdrożenie w lecznicy systemu zarządzania według norm ISO 9001 oraz 14001. Jednak nie tylko dla tych norm szpital wdrożył system informatyczny.

– Podnosi on sprawność działania, uszczelnia system, umożliwia efektywną analizę kosztów. Kończymy wdrażanie kalkulacji kosztów leczenia pacjenta. Planujemy wprowadzenie rejestracji do naszych poradni w systemie online, a także rozwiązań teleradiologicznych - wyjaśnia dyrektor raciborskiego szpitala Ryszard Rudnik. - Co z tego wszystkiego ma pacjent? Wyższy standard obsługi. Jest sprawniej i szybciej obsłużony. Przykład: pacjent idzie na badanie RTG, a gdy wraca do lekarza, to ten ma już zdjęcie chorego w komputerze stanowiącym część systemu.

Co stoi na przeszkodzie?
Aplikacji do obsługi pacjentów - począwszy od prostych baz danych, skończywszy na wielomodułowych kombajnach HIS - na rynku mamy do wyboru, do koloru. Rejestracja online daje taki sam komfort użytkownikowi, jak... zakupy w sklepie internetowym. Niestety, częściej kupujemy, niż rejestrujemy się via internet.

– Świadomość konieczności wykorzystania informatyki jest niewystarczająca. W naszym kraju nadal występuje brak odpowiedniej wiedzy – zarówno w jednostkach prywatnych, jak i publicznych – uważa Waldemar Grudzień, prezes UHC (sztandarowy produkt: CliniNET).

Krzysztof Groyecki, dyrektor w firmie ABG (InfoMedica i wiele innych rozwiązań), nie uważa, by ograniczone finanse potencjalnego użytkownika rzeczonych rozwiązań były jedyną barierą w ich popularyzacji.

– Przeszkodą jest także brak świadomości, zarówno, jeśli chodzi o możliwość realnego obniżenia kosztów jak i „naturalną” potrzebę inwestowania w IT - stwierdza dyrektor Groyecki. - Samo zinformatyzowanie procesu rejestracji pacjentów przynosi dość ograniczone korzyści. Rzeczywisty wpływ na wynik jednostki medycznej ma w większości przypadków wprowadzenie pełnej obsługi całego procesu leczenia, ale poparte dodatkowo odpowiednimi zmianami organizacyjnymi i zmianami stylu pracy poszczególnych grup pracowników.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH