Czy diagności laboratoryjni zablokują proces elektronizacji w ochronie zdrowia? Diagności obawiają się m.in. rozmycia odpowiedzialności za ewentualny nieprawidłowy wynik badania Fot. Archiwum

Minister zdrowia podpisał ostatnio całą serię projektów rozporządzeń, znoszących wymóg stosowania pieczątek i pieczęci na dokumentacji medycznej. Przeszły bez echa jako standardowe regulacje o charakterze organizacyjno-formalnym. Z jednym wyjątkiem - zaprotestowali diagności laboratoryjni.

Inne środowiska przyjęły zmiany ze zrozumieniem, jako signum temporis. Bo i przeciwko czemu tu się buntować? Jest XXI wiek i pora pożegnać się z archaicznymi pieczątkami, tak jak kiedyś z zarękawkami i innymi atrybutami tradycyjnej biurokracji.

Rezygnacja z tego wymogu wynika z rządowego dokumentu nt. deregulacji obowiązku stosowania pieczęci/pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców z 28 czerwca zeszłego roku. Rada Ministrów zobowiązała się w nim „do zliberalizowania przepisów przez umożliwienie oznaczania podmiotu bez nakładania na niego obowiązku stosowania pieczątki”. Uznano, że to nadmierna formalizacja, tym bardziej że utrzymywanie go blokuje proces elektronizacji.

Na ministra Łukasza Szumowskiego spadł obowiązek wyrugowania pieczątek z obszaru ochrony zdrowia. Dlatego postanowił zmienić m.in. rozporządzenie z 23 marca 2006 r. w sprawie standardów jakości dla medycznych laboratoriów diagnostycznych i mikrobiologicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1665 oraz z 2017 r. poz. 2394).

Czytaj: Projekt rozporządzenia ws. standardów jakości laboratoriów diagnostycznych i mikrobiologicznych

Minister uznał, że zamiast pieczątki można będzie zastosować podpis zawierający imię i nazwisko oraz numer wykonywania zawodu w przypadku lekarza zlecającego badanie lub numer dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku innej osoby upoważnionej do zlecenia badania. Natomiast w formularzach sprawozdań z badania wystarczy imię i nazwisko oraz numer wykonywania zawodu osoby wykonującej badanie oraz osoby upoważnionej do jego autoryzacji.

Osobiście czy na odległość?
Największe zastrzeżenia i obawy diagnostów laboratoryjnych budzi to, że forma i rodzaj podpisu nie zostały w nowej regulacji zdefiniowane, co oznacza, że podpis elektroniczny jest tak samo ważny, jak własnoręczny.

„Niewprowadzenie ograniczenia możliwości korzystania z podpisów elektronicznych (np. do miejsca i czasu) będzie w konsekwencji prowadziło do pełnej legalizacji tzw. zdalnej autoryzacji, tj. autoryzowania wyników badań na odległość, co w opinii wyrażanej przez KIDL jest nieprawidłowe” - stwierdzili przedstawiciele samorządu zawodowego diagnostów w opinii dla ministra.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.