ZDROWY SZPITAL

Outsourcing: wymagajmy i kontrolujmy

Polskie szpitale coraz śmielej sięgają po outsourcing. Jest to zupełnie zrozumiałe. Poza zmniejszeniem kosztów funkcjonowania placówek medycznych, kupowanie usług u zewnętrznych dostawców pozwala szpitalom koncentrować się w większym stopniu na działalności leczniczej - stwierdza Jan Hasik, radca prawny w kancelarii Chajec, Don-Siemion & Żyto. - Ciemniejszą stroną tego rozwiązania jest potencjalny wzrost ryzyka szkód wyrządzanych pacjentom przez usługodawców

Co to oznacza dla placówek medycznych zlecających wykonywanie określonych usług podmiotom zewnętrznym? Czy szpitale mogą zabezpieczyć się przed ponoszeniem odpowiedzialności za działania swoich usługodawców?

Outsourcing w ochronie zdrowia dotyczy zasadniczo trzech podstawowych dziedzin: usług pomocniczych (np.: kadry i płace, catering, ochrona, sprzątanie, pranie); usług wsparcia medycznego (transport medyczny, diagnostyka laboratoryjna, sterylizacja narzędzi); usług stricte medycznych (np. anestezjologia). Największe ryzyko z punktu widzenia ewentualnych szkód wyrządzonych pacjentowi dotyczy przede wszystkim outsourcingu usług wsparcia medycznego i usług medycznych.

Zlecenie wykonywania określonych usług zewnętrznemu podmiotowi nie oznacza automatycznego wyłączenia odpowiedzialności szpitala wobec pacjenta. Szkoda wyrządzona pacjentowi może być wynikiem popełnienia czynu niedozwolonego (deliktu) lub nienależytego wykonania usługi. Mówimy wtedy odpowiednio o odpowiedzialności deliktowej i kontraktowej. Ustalenie rodzaju odpowiedzialności ma istotne znaczenie dla możliwości wyłączenia odpowiedzialności szpitala wobec pacjenta.

W przypadku odpowiedzialności kontraktowej odpowiedzialność wobec pacjenta za skutki działania usługodawcy ponosi szpital. Szpitalowi przysługuje roszczenie regresowe w stosunku do usługodawcy, natomiast przed pacjentem wyłączną odpowiedzialność ponosi szpital.

Również w przypadku odpowiedzialności deliktowej odpowiedzialność wobec pacjenta ponosi szpital. Może się jednak skutecznie od niej uwolnić, jeżeli wykaże, że wykonanie danej czynności-usługi zlecił profesjonaliście – podmiotowi, który zawodowo trudni się wykonywaniem takich czynności lub że dochował należytej staranności przy powierzeniu wykonania danych czynności i nie ponosi winy w wyborze usługodawcy.

Zdarzają się także sytuacje, kiedy jedno zdarzenie wyrządzające szkodę ma znamiona odpowiedzialności kontraktowej i deliktowej. Wybór podstawy prawnej roszczenia należy wówczas do pacjenta.

Dla zminimalizowania odpowiedzialności szpitala kluczowe jest wdrożenie i stosowanie właściwych procedur przy wyborze i współpracy z usługodawcami oraz podpisanie odpowiednich umów, szczegółowo określających zasady i warunki współpracy. Tymczasem szpitale bardzo często stosują te same procedury i umowy na przykład przy zlecaniu na zewnątrz badań diagnostycznych i powierzaniu administrowania parkingiem przyszpitalnym.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH