Eksperci o  zapobieganiu zakażeniom szpitalnym FOT. Archiwum RZ; zdjęcie ilustracyjne

Grupa Ekspertów ds. Zapobiegania Zakażeniom Związanym z Opieką Zdrowotną (ZZOZ*) przedstawiła ministrowi zdrowia listę najważniejszych działań, których wdrożenie pozwoliłoby znacznie ograniczyć liczbę  zakażeń szpitalnych i jednocześnie pomóc odbudować zaufanie pacjentów do placówek medycznych.

Grupa Ekspertów ds. Zapobiegania Zakażeniom Związanym z Opieką Zdrowotną (ZZOZ) przedstawiła swoje stanowisko na drugim posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Zdrowia Publicznego.

Grupa Ekspertów ds. ZZOZ powstała w celu opracowania standardów zapobiegania zakażeniom w placówkach ochrony zdrowia oraz Kodeksu Postępowania; działania te mają obniżyć poziom tych zakażeń o 20 proc., zgodnie z celami wytyczonymi przez Parlament Europejski.

Mimo wysiłków wszystkich zainteresowanych stron, problem zakażeń od lat budzi poważny niepokój specjalistów, głównie z powodu ich częstego występowania i rosnącej liczby wynikających z tego tytułu roszczeń. W Polsce 10-20 proc. hospitalizacji kończy się zakażeniem.

Podczas pierwszego spotkania, które towarzyszyło Kongresowi Wyzwań Zdrowotnych w Katowicach (18-20 lutego br.), przedstawiciele Grupy przedyskutowali najpilniejsze kwestie wymagające poprawy z punktu widzenia bezpieczeństwa pacjentów.

Eksperci wskazują na konieczność podejścia do problemu w sposób systemowy, pozytywnie motywujący do poprawienia obecnego stanu rzeczy i podejmowania przez zarządzających placówkami działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa pacjentów podczas realizacji usług medycznych poprzez położenie większego nacisku na edukację zarówno pracowników placówek ochrony zdrowia, jak i samych pacjentów. 

Jak podkreślają specjaliści dużej liczbie zakażeń można zapobiec, a redukcja poziomu infekcji nie wymaga znacznych nakładów finansowych.  Personel medyczny powinien jednak być zaangażowany w zarządzanie ryzykiem klinicznym, wzmocniona musi też być rola zespołów ds. zakażeń oraz pielęgniarek epidemiologicznych .

Pozytywną motywację i zwiększenie konkurencyjności placówek może przynieść systemowe zwiększanie roli kryteriów związanych z jakością w procesie kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej.

Jak czytamy w stanowisku Grupy, w połowie 2017 r. przeprowadzone będzie kompleksowe kontraktowanie; zdaniem ekspertów to doskonały moment na wprowadzenie nowych wymagań dla szpitali (m.in. dotyczących walidacji czy personelu) oraz zwiększenie roli kryteriów jakościowych.

System powinien bowiem premiować placówki, które przykładają należytą uwagę do kwestii zarządzania ryzykiem klinicznym. Z tej przyczyny wartościowym byłoby stworzenie specjalnej akredytacji dla placówek osiągających najlepsze wyniki pod względem kontroli zakażeń.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.