PARTNER SERWISU
Pinkas: wkrótce lekarze będą mieli dodatkowe narzędzie do promocji szczepień Fot. PTWP

Najpilniejszą kwestią w obszarze szczepień jest ich promocja jako bezpiecznego i skutecznego działania profilaktycznego - podkreślali eksperci uczestniczący w sesji „Value Based w szczepieniach ochronnych” podczas XV Forum Rynku Zdrowia. - Mają się tym zająć reaktywowane poradnie udzielające konsultacji z zakresu szczepień ochronnych - zapowiedział Jarosław Pinkas, Główny Inspektor Sanitarny.

- Ostatnie wydarzenia, jak wysyłanie do  samorządów tzw. białej księgi szczepień HPV sugerującej, że ten rodzaj profilaktyki szkodzi, wymaga natychmiastowej reakcji.  Antyszczepionkowcy nie odpuszczają - musimy temu przeciwdziałać - podkreślał dr Paweł Grzesiowski, prezes zarządu Fundacji Instytut Profilaktyki Zakażeń.

Jak zaznaczał, konieczne jest wypracowanie jednoznacznych zasad postępowania w takich przypadkach, by lekarze czuli wsparcie decydentów promując szczepienia. - Dziś bardzo potrzebne jest budowanie zaufania do szczepień. 

Jarosław Pinkas wskazywał, że zbliżający się 1 listopada to dobry moment by wszyscy wątpiący w potrzebę takiej profilaktyki pochylili się nad grobami dzieci, które są na cmentarzach.  - Te groby są sprzed ery powszechnych szczepień. Dziś pochówek dziecka jest rzadkością i to dowodzi jak ważne są szczepienia. W ciągu ostatnich 20 lat w kraju nie zmarło żadne dziecko na skutek tego rodzaju profilaktyki - komentował. 

Pinkas zwrócił uwagę, że wkrótce lekarze będą mieli dodatkowe narzędzie do promocji szczepień.  Wracają punkty konsultacyjne szczepień, o które upominali się od lat pediatrzy. Tu będzie można skierować dziecko z różnymi problemami zdrowotnymi tak by specjalista w sposób indywidualny wytyczył mu kalendarz szczepień. To będzie miejsce gdzie będzie można też po prostu mówić i przekonywać do szczepień.

Dariusz Dziełak, dyrektor departamentu analiz i strategii w Centrali NFZ, pytany  czy jest szansa na promowanie lekarzy, którzy mają szerzej zrealizowane kalendarze szczepień wskazał, że rozmowy na ten temat są prowadzone w Funduszu.  - W tym roku jeszcze nie doszliśmy do porozumienia. Problemem pozostaje wskazanie miejsca, od którego taka premia powinna być przyznana. Uważam, że uzyskanie 80 proc. wyszczepialności to jeszcze nie jest poziom do premiowania - przyznał. Dodał, że w takich przypadkach trzeba uwzględnić szczepienie grup ryzyka i fakt, gdzie problemy z wyszczepialnością są związane z większą aktywnością ruchów antyszczepionkowych.

Eksperci wskazywali, że przestaliśmy się bać chorób zakaźnych, bo dzięki masowym szczepieniom udało się całkowicie wyeliminować wiele z nich. Jednak powrót chociażby odry dowodzi, że nasze poczucie bezpieczeństwa w tym obszarze nie jest trwałe. Podkreślali również , że kalendarz szczepień powinien być dalej poszerzany.

Paulina Rolska-Wójcik, ekspert w dziedzinie oceny technologii medycznych, HTA Consulting zwracała uwagę, że w przypadku szczepień możemy mówić o ich efektywności kosztowej na podstawie twardych danych. - O bezpieczeństwie i skuteczności szczepień mówią nam wyniki badań klinicznych, a następnie badań obserwacyjnych, w których efekty stosowania szczepionki oceniane są już w praktyce. Jakie korzyści dają nam szczepienia widzimy chociażby obserwując zmiany, jakie nastąpiły po wprowadzeniu szczepień przeciwko pneumokokom do kalendarza - dodaje ekspertka.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.