Zmiana aplikacji komputerowej w reumatologicznych programach terapeutycznych

W dniu 28 stycznia 2011 r. na posiedzeniu Zespołu Koordynacyjnego ds. Leczenia Biologicznego w Chorobach Reumatycznych (Zespół) przedstawiciel Narodowego Funduszu Zdrowia przekazał informacje, że z dniem 20 stycznia 2011 r. prezes NFZ wskazał nową aplikację komputerową do kwalifikacji i monitorowania leczenia pacjentów z RZS, MIZS i ZZSK.

Obecna aplikacja komputerowa jest częścią systemu informatycznego NFZ: System Monitorowania Programów Terapeutycznych (SMPT). Aplikacja w technologii WWW dostępna jest online pod adresem https://csm-swd.nfz.gov.pl/logowanie.do.

Twórcą aplikacji jest firma Asseco Poland S.A. Jest to system, za pomocą którego obsługiwane są już także terapeutyczne programy zdrowotne w innych dziedzinach medycy takich jak onkologia, gastroenterologia czy hematologia. Administratorem systemu jest NFZ.

W przypadku leczenia biologicznego w chorobach reumatycznych w ramach terapeutycznych programów zdrowotnych elektroniczna ewidencja pacjentów, za pomocą której lekarze zgłaszali chorych celem kwalifikacji do programu oparta była dotąd na systemie firmy Activeweb. System składał się z części utworzonej w technologii WWW (www.ewidencjarzs.pl) oraz aplikacji desktopowej. Kwalifikacja odbywała się za pomocą aplikacji instalowanej na komputerze świadczeniodawcy, z której złożone wnioski przesyłane były do głównego serwera obsługującego bazę pacjentów. Poprzez stronę www Zespół Koordynacyjny ds. Leczenia Biologicznego w Chorobach Reumatycznych miał możliwość oceny złożonych wniosków oraz ich zaakceptowania lub odrzucenia. Strona internetowa służyła też do komunikacji pomiędzy Zespołem a lekarzami i świadczeniodawcami prowadzącymi leczenie.

Baza danych przeniesiona
Baza danych pacjentów leczonych w ramach programów RZS/MIZS oraz ZZSK została przeniesiona z dotychczasowego systemu firmy Activeweb do nowego SMPT. Lekarze i świadczeniodawcy prowadzący leczenie w ramach w/w programów powinni jak najszybciej uzyskać dostęp do nowego systemu i sprawdzić czy wszyscy leczeni przez nich pacjenci i ich dane zostały przeniesione prawidłowo. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub braków, szczególnie wprowadzanych w ostatnim okresie wniosków do kwalifikacji oraz ankiet monitorujących, należy skontaktować się z pomocą techniczną oraz wprowadzić dane ponownie.

Przypomnijmy, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia 2010 r. „w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych” w programach „Leczenie reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS) i młodzieńczego idiopatycznego zapalenia stawów (MIZS) o przebiegu agresywnym” oraz „Leczenie inhibitorami alfa świadczeniobiorców z ciężką, aktywną postacią zesztywniającego zapalenia stawów kręgosłupa (ZZSK)” Zespół „kwalifikuje do programu pacjentów zgłoszonych do kwalifikacji za pośrednictwem aplikacji komputerowej wskazanej przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.”

Każdy nowy użytkownik (lekarz, świadczeniodawca) musi złożyć wniosek dostępny poprzez link na dole strony z aplikacją (adres strony jw.) „wniosek o założenie użytkownika/ zmianę hasła/ rozszerzenie uprawnień”. Następnie należy wybrać „rejestracja wniosku”; rodzaj wniosku: „rejestracja użytkownika” oraz moduł „SMPT”. Po wypełnieniu danych do wniosku należy go wydrukować i przesłać do Oddziału Wojewódzkiego NFZ (OW NFZ) pod numer faxu podany na wydruku.

Informacja z OW NFZ o przyznaniu dostępu do systemu zostanie przesłana na podany we wniosku adres e-mail. Wpisując wygenerowany we wniosku login oraz hasło można także sprawdzać stan wniosku używając funkcji „podgląd wniosku” na stronie https://csm-swd.nfz.gov.pl/csm-rej/logowanie.do. OW NFZ są zobligowane do przekazania świadczeniodawcom powyższych informacji stosowanym komunikatem.

Uwaga na poprzednią aplikację 
Pomimo tego, że umowa pomiędzy NFZ a firmą Activeweb już nie obowiązuje, „stara” aplikacja komputerowa nadal działa i przyjmuje wnioski (!). Aktualny stan wniosków oczekujących na akceptacje w systemie na dzień 29 stycznia 2011 r. to 28 z czego aż 26 zostało wprowadzonych w dniach 22-29 stycznia 2011 r.

Jest to sytuacja niebezpieczna ponieważ lekarz uruchamiając aplikacje nie otrzymuje informacji, że wprowadzony wniosek nie może być rozpatrzony w dotychczasowym systemie, co powoduje, że czas oczekiwania na leczenie przez pacjenta się wydłuża. Zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia Zespół kwalifikuje pacjentów do leczenia w programie „za pośrednictwem aplikacji komputerowej wskazanej przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia”. W związku z tym, żaden wniosek wprowadzony do poprzedniego systemu po dniu wskazania nowej aplikacji nie może być zaakceptowany przez Zespół. Działanie aplikacji firmy Activeweb powinno zostać natychmiast zablokowane.

Prawdopodobnie wszystkie wnioski, o których mowa powyżej muszą zostać ponownie wprowadzone do nowego sytemu celem ich rozpatrzenia.

Należy dołożyć wszelkich starań, żeby przejście z jednego systemu na drugi odbyło 
się bez narażenia zdrowia pacjentów oraz było jak najmniej uciążliwe dla świadczeniodawców i lekarzy prowadzących leczenie.

*Dr n. med. Marcin Stajszczyk jest specjalistą – reumatologiem, koordynatorem leczenia biologicznego w Śląskim Szpitalu Reumatologiczno-Rehabilitacyjnym w Ustroniu; członkiem Zespołu Koordynacyjnego ds. Leczenia Biologicznego w Chorobach Reumatycznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.