IR: wakacyjny dekalog chorego reumatycznie Jak zaplanować letni wypoczynek dostosowany do wymagań chorego reumatycznie. Fot. Shutterstock

Instytut Reumatologii na swojej stronie internetowej udostępnia streszczenia porad z tradycyjnych tzw. czwartkowych spotkań dla pacjentów. Ostatnie dotyczyło zaplanowania letniego wypoczynku, tak by był dostosowany do wymagań chorego reumatycznie.

Jak doradzają lekarze, planując wypoczynek w Polsce, warto skorzystać z pobytu w uzdrowisku - dla chorych reumatycznych korzystny jest wyjazd połączony z zabiegami w następujących uzdrowiskach: Busko, Ciechocinek, Cieplice, Inowrocław, Jastrzębie, Kamień Pomorski, Kołobrzeg, Lądek, Połczyn, Świeradów, Świnoujście.

Poradnik zamieszczony na stronie IR, przypomina: Przy chorobach reumatycznych jeździmy tam, gdzie jest sucho, na przykład w lasy sosnowe. W miarę możliwości trzeba unikać pojezierzy, miejsc podmokłych, okolic bagiennych z dużą wilgotnością powietrza, które może pogłębić dolegliwości stawowe. Lepiej unikać regionów (np. rejony górskie) z dużą zmiennością pogody i ciśnienia atmosferycznego, bo również może to spowodować większe bóle w chorych stawach.

Szczepienia chorych na autoimmunologiczne zapalne choroby reumatyczne zgodnie z rekomendacjami EULAR (Europejskiej Ligi do Walki z Reumatyzmem) z 2011 r. powinny mieć miejsce w stabilnym okresie choroby podstawowej. Chorych można szczepić w trakcie leczenia lekami przeciwreumatycznymi modyfikującymi przebieg choroby np. metotreksatem, leflunomidem, lekami biologicznymi z grupy anty-TNF-α.

Wyjątek stanowią leki biologiczne zmniejszające liczbę limfocytów B (np. rytuksymab). Chorych, którzy wybierają się w podróż zagraniczną, gdzie szczepienia są wymagane, należy zaszczepić zgodnie z ogólnymi zasadami, z wyjątkiem podawania im szczepionek „żywych”.

Poradnik poradnik przypomina też m.in. jak jeść, by nie nasilać choroby reumatycznej.

Pokarmy nasilające dolegliwości stawowe to:
• czerwone mięso (kwas arachidonowy)
• niektóre oleje roślinne (kwas arachidonowy)
• pieczywo białe, pszenne, wypieki z mąki o niskim wyciągu (450-650)
• żywność wysokoprzetworzona: chipsy, zupy z torebek, fast-foody (konserwanty i inne substancje dodatkowe)
• kawa (kofeina), czarna herbata (teina)
• mleko pełnotłuste, sery pleśniowe i żółte (kwas arachidowy)
• warzywa psiankowate (ziemniaki, pomidory, papryka, bakłażany)
• alkohol (pierwszy metabolit - aldehyd octowy)

Produkty zmniejszające stan zapalny w organizmie to:
• kwasy tłuszczowe omega-3 (ryby: łosoś, tuńczyk, sardynki, makrele, pstrągi),
• warzywa (zalecane: brokuły, kabaczek, kapusta włoska, szpinak, słodkie ziemniaki, czosnek, cebula),
• pokarmy dostarczające białka (groch, fasola, orzechy, produkty pełnoziarniste),
• owoce (ananasy – bromelaina, winogrona – resveratrol, wszystkie bogate w witaminę C),
• przyprawy (kurkuma, imbir, anyż, goździki),
• oliwa z oliwek.

Więcej: www.instytutreumatologii.pl

 

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH