Wyniki mapowania genetycznego w nowotworach piersi

Rak piersi jest jednym z najczęściej występujących nowotworów złośliwych u kobiet. Od lat 70., aż do 90. ubiegłego wieku obserwowano stały wzrost zachorowalności na raka piersi. Jest on obecnie przyczyną ponad 450 000 zgonów rocznie. Naukowcy z The Cancer Genome Atlas zmapowali pod względem genetycznym ponad 800 próbek pochodzących od różnych chorych na raka piersi.

Wyniki badań opublikowane zostały na łamach Nature, 23 września 2012 roku. W badaniach wzięto pod uwagę rodzaj i liczbę mutacji, korelację miRNA z mutacjami, metylację DNA oraz liczbę i rodzaj zamplifikowanych genów. Zintegrowana analiza molekularna nowotworów piersi poszerza naszą wiedzę o tej chorobie i wskazuje na genetyczne czynniki wpływające na powstanie i progresję raka.

Wyniki mapowania genetycznego raka piersi ujawniły, że w ponad 500 zsekwencjonowanych próbkach, zidentyfikowano ponad 30 tys. różnych mutacji. Z tego ponad 28 tys. mutacji punktowych oraz ponad 2 tys. mutacji typu insercja/delecja. Wśród mutacji punktowych najwięcej było mutacji typu zmiany sensu (ponad 19 tys.), ponad 6 tys. cichych mutacji, ponad tysiąc typu nonsens i około 800 w genach RNA.

W badanych próbkach wykryto wszystkie geny, o których wcześniej wiedziano, że ich mutacje przyczyniają się do powstania raka piersi (PIK3CA, PTCA, AKT1, TP53, GATA3, CDH1, RB1, MLL3, MAPK3 i CDNK1). Zidentyfikowano również nowe geny, które mogą być odpowiedzialne za powstanie tego nowotworu, np.: TBX3, RUNX1, CBFB, AFF2, PIK3R1, PTPN22, PTPRD, NF1, SF3B1 I CCND3. Niektóre z wyżej wymienionych genów występują również w innych zespołach chorobowych np. RUNX1 i CBFB w ostrej białaczce szpikowej.

Pomimo dużej różnorodności zmutowanych genów, można zauważyć korelację miedzy typem nowotworu (luminalny typu A, luminalny typu B, podstawny czy z obecnością receptorów HER2), a rodzajem zmutowanych genów. Najniższą ilość mutacji zaobserwowano w nowotworze luminalnym typu A, a największą w nowotworze podstawnym lub z receptorami HER2. W typie luminalnym B nowotworu piersi najczęściej zmutowane były geny TP53 oraz PIK3A (każdy w 29% przypadków).

W typie z receptorami HER2 najczęściej dochodziło do duplikacji genu HER2 (80%) oraz do mutacji TP53 (72%) i PIK3CA (39%). W podtypie luminalnym dochodziło najczęściej do mutacji PIK3CA (w 45%). W raku podstawnym piersi najczęstszą mutacją jest mutacja w genie TP53. Pomiędzy mutacjami a miRNA nie odkryto znaczącej korelacji.

Niektóre obszary DNA, w przypadku raka piersi, charakteryzują się hipermetylacją. W tych rejonach rzadziej dochodzi do mutacji PICK3CA i MAP3K1, a geny ścieżki Wnt eksprymowane są w mniejszym stopniu niż w normalnej tkance.