Wiceminister Gadomski: czuję niedosyt z efektów działania infolinii onkologicznej - Niewykluczone, że potrzebna będzie szersza kampania społeczna na temat infolinii onkologicznej - mówił wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski. Fot. PTWP

446 pacjentów rozpoczęło leczenie w ramach pilotażowego programu Krajowej Sieci Onkologicznej na Dolnym Śląsku. Prawie 60 osób pierwszą wizytę umówiło przez działającą od początku lutego infolinię. W założeniu pilotaż ma przyśpieszyć diagnozę i leczenie.

Nowy model organizacji opieki onkologicznej zakłada, że pacjent - niezależnie od miejsca zamieszkania - ma zapewnioną kompleksową opiekę zgodnie z przyjętą ścieżką postępowania terapeutycznego i koordynatora, który poprowadzi go "za rękę" przez cały proces leczenia. Sieć tworzą - ośrodek koordynujący wraz ze współpracującymi szpitalami. Pilotaż od lutego 2019 r. przez 18 miesięcy odbywa się na Dolnym Śląsku i w woj. świętokrzyskim.

Na Dolnym Śląsku ośrodkiem koordynującym pilotaż jest Dolnośląskie Centrum Onkologii (DCO), a uczestniczy w nim też 12 placówek, w tym m.in. szpitale specjalistyczne i wojewódzkie oraz kliniki akademickie, jak i mniejsze ośrodki medyczne.

Pacjenci mają do dyspozycji infolinię, przez którą rozpoczyna się też opieka nad nimi. Umawiana jest pierwsza wizyta. Przede wszystkim specjalny koordynator danego pacjenta wytyczy mu ścieżkę leczenia w ramach możliwości i potrzeb dla danego przypadku. Właśnie takie jednostkowe określenie tej ścieżki jest kluczowe w tym pomyśle koordynacji leczenia.

W ciągu dwóch miesięcy na Dolnym Śląsku w ramach pilotażu leczenie rozpoczęło 446 pacjentów. W tym gronie najwięcej jest kobiet z rakiem piersi - 173, 106 pacjentów z rakiem płuca, 72 z rakiem prostaty, 70 z rakiem jelita grubego i 25 pacjentek z rakiem jajnika. Przez infolinię na pierwszą wizytę umówiono 55 pacjentów, a obsłużyła ona 270 połączeń.

- Czuję niedosyt z efektów działania infolinii. Wiele organizacji pacjentów bardzo nas namawiało przed pilotażem, że taka infolinia onkologiczna jest bardzo potrzebna. Jeden kanał informacji to jest świetna rzecz dla pacjentów. A dzisiaj widzimy, że pacjenci jeszcze z tego nie korzystają w takim stopniu, jakbyśmy oczekiwali - powiedział wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski w poniedziałek (1 kwietnia) podczas konferencji prasowej we Wrocławiu.

Gadomski podkreślił, że skorzystanie z infolinii jest bardzo dobrym i szybkim sposobem "na samym początku drogi pacjenta na rozwianie wątpliwości, szybkie zapisanie na diagnostykę czy terapię".

- Ten okres oczekiwania na wizytę jest bardzo krótki. Tu nie ma jakichś kolejek. To są terminy od jednego do 11-12 dni. Dla większości zakresów świadczeń to jest tydzień oczekiwania. Infolinia jest jednym z takich aspektów, nad którymi musimy pomyśleć, w jaki sposób ja rozpropagować, zwiększyć promocję i zachęcić pacjentów do korzystania z niej - powiedział Gadomski.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.