W tych mammobusach przebadano 21 tysięcy Polek Ponad 17 tys. Polek rocznie zapada na raka piersi, z czego ponad 80 proc. dotyczy kobiet po 50. roku życia. Fot. Fotolia

W ciągu dwóch lat badaniom mammograficznym w mobilnych pracowniach prowadzonych przez LUX MED poddało się ponad 21 tys. kobiet w całej Polsce w wieku 40-49 i 70-75 lat. Badania prowadzono dzięki wsparciu m.in. funduszy norweskich.

Grupa LUX MED w styczniu 2015 roku zainicjowała projekt bezpłatnych mobilnych badań mammograficznych realizowanych dodatkowo w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi. Przeprowadzenie badań było możliwe dzięki wsparciu Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Ponad 17 tys. Polek rocznie zapada na raka piersi, z czego ponad 80 proc. dotyczy kobiet po 50. roku życia.

Jak przypomina Małgorzata Cymerman, dyrektor medyczny Mammografii LUX MED Diagnostyka, w grupie największego ryzyka zachorowania na raka piersi są kobiety, u których w rodzinie występował już nowotwór piersi, które nie rodziły lub stosują terapie hormonalne.

Tłumaczy: - Mammografia uznawana jest obecnie za najlepszą metodę wczesnego wykrywania raka piersi u kobiet powyżej 40. roku życia oraz za najskuteczniejsze badanie przesiewowe u kobiet w przedziale wiekowym 50-69 lat. Badanie to pozwala na wykrycie zmian we wczesnym stadium zaawansowania, a dzięki temu kobieta ma większe szanse na pełne wyleczenie choroby i zachowanie piersi.

Natomiast kobietom przed 40. rokiem życia zaleca się badanie USG oraz samobadanie piersi.

- Badanie ultrasonograficzne różni się od mammografii przede wszystkim tym, że jest badaniem subiektywnym i trudno jest porównać jego kolejne wyniki z badaniem wyjściowym. Z kolei mammografia daje możliwość porównania badań, co daje większe możliwości różnicowania zmian i wykrycia nowotworu - zaznacza Cymerman.

Jak poinformowała Anna Siondalska, dyrektor Mammografii LUX MED Diagnostyka dzięki projektowi mobilnych badań mammograficznych, współfinansowanemu przez Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy, przebadało się już ponad 21 tys. kobiet w wieku 40-49 oraz 70-75 lat.

- Nasz mammobus dotarł zarówno do dużych miast, jak i małych miejscowości. Dodatkowo zorganizowaliśmy ponad 140 warsztatów połączonych z nauką samobadania piersi, podczas których na specjalnych fantomach eksperci pokazywali, jak odpowiednio się zbadać. W ramach programu zorganizowano także lekcje wychowawcze w gimnazjach i liceach - mówi Siondalska.

Projekt "Poprawa dostępności i jakości usług medycznych w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi" współfinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, był realizowany przez LUX MED w okresie styczeń 2015 - grudzień 2016.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.