W tych mammobusach przebadano 21 tysięcy Polek Ponad 17 tys. Polek rocznie zapada na raka piersi, z czego ponad 80 proc. dotyczy kobiet po 50. roku życia. Fot. Fotolia

W ciągu dwóch lat badaniom mammograficznym w mobilnych pracowniach prowadzonych przez LUX MED poddało się ponad 21 tys. kobiet w całej Polsce w wieku 40-49 i 70-75 lat. Badania prowadzono dzięki wsparciu m.in. funduszy norweskich.

Grupa LUX MED w styczniu 2015 roku zainicjowała projekt bezpłatnych mobilnych badań mammograficznych realizowanych dodatkowo w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi. Przeprowadzenie badań było możliwe dzięki wsparciu Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Ponad 17 tys. Polek rocznie zapada na raka piersi, z czego ponad 80 proc. dotyczy kobiet po 50. roku życia.

Jak przypomina Małgorzata Cymerman, dyrektor medyczny Mammografii LUX MED Diagnostyka, w grupie największego ryzyka zachorowania na raka piersi są kobiety, u których w rodzinie występował już nowotwór piersi, które nie rodziły lub stosują terapie hormonalne.

Tłumaczy: - Mammografia uznawana jest obecnie za najlepszą metodę wczesnego wykrywania raka piersi u kobiet powyżej 40. roku życia oraz za najskuteczniejsze badanie przesiewowe u kobiet w przedziale wiekowym 50-69 lat. Badanie to pozwala na wykrycie zmian we wczesnym stadium zaawansowania, a dzięki temu kobieta ma większe szanse na pełne wyleczenie choroby i zachowanie piersi.

Natomiast kobietom przed 40. rokiem życia zaleca się badanie USG oraz samobadanie piersi.

- Badanie ultrasonograficzne różni się od mammografii przede wszystkim tym, że jest badaniem subiektywnym i trudno jest porównać jego kolejne wyniki z badaniem wyjściowym. Z kolei mammografia daje możliwość porównania badań, co daje większe możliwości różnicowania zmian i wykrycia nowotworu - zaznacza Cymerman.

Jak poinformowała Anna Siondalska, dyrektor Mammografii LUX MED Diagnostyka dzięki projektowi mobilnych badań mammograficznych, współfinansowanemu przez Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy, przebadało się już ponad 21 tys. kobiet w wieku 40-49 oraz 70-75 lat.

- Nasz mammobus dotarł zarówno do dużych miast, jak i małych miejscowości. Dodatkowo zorganizowaliśmy ponad 140 warsztatów połączonych z nauką samobadania piersi, podczas których na specjalnych fantomach eksperci pokazywali, jak odpowiednio się zbadać. W ramach programu zorganizowano także lekcje wychowawcze w gimnazjach i liceach - mówi Siondalska.

Projekt "Poprawa dostępności i jakości usług medycznych w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi" współfinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, był realizowany przez LUX MED w okresie styczeń 2015 - grudzień 2016.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH