"Rak. To się leczy!": eksperci zachęcają kobiety do badań profilaktycznych

"Bądźcie supermenkami przez całe życie! Chodźcie na badania!" - w ten m.in. sposób organizatorzy kampanii społecznej "Rak. To się leczy!" chcą zachęcać Polki do regularnych badań, pozwalających na wykrycie choroby nowotworowej na wczesnym etapie.

Drugą, kobiecą odsłonę kampanii zainaugurowano w piątek (24 maja) na konferencji prasowej w stolicy.

W gronie znanych pań, które przemówią do Polek parafrazując teksty popularnych piosenek, cytaty z filmów i seriali znalazły się: piosenkarka, kompozytorka i autorka tekstów Kayah oraz aktorki Dorota Stalińska i Małgorzata Kożuchowska. Kampanię wspierają również aktorka Maja Ostaszewska oraz pisarka Katarzyna Grochola.

Krystyna Wechman, prezes Federacji Stowarzyszeń Amazonki podkreśliła, że strach stanowi wielką barierę w zgłaszaniu się na badania profilaktyczne. - Dlatego bardzo ważne jest to, że kampania "Rak. To się leczy!" używa języka, który ma go niwelować. Kiedyś myśleliśmy, że strasząc kobiety nakłonimy je do częstszego chodzenia na mammografię. Dziś wiemy już, że kampania przynosi lepsze efekty, gdy nie straszy, lecz używa innych środków przekazu, choćby humoru - wyjaśniała.

Zdaniem obecnego na piątkowej konferencji prof. Cezarego Szczylika, kierownika kliniki onkologii Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie, aby zwiększyć uczestnictwo w badaniach przesiewowych w kierunku raka wystarczy po prostu zdywersyfikować ubezpieczenia zdrowotne. Onkolog ocenił, że wysyłanie do pacjentek imiennych zaproszeń na badania to strata pieniędzy.

- Wysokość stawki ubezpieczeniowej powinna być uzależniona od tego, czy pacjent wykonuje badania pozwalające wcześnie wykryć raka, w stadium, w którym można go wyleczyć i w którym terapia jest tańsza - mówił prof. Szczylik. Tak jest np. w USA. Gdy pacjent nie podda się w danym roku badaniu profilaktycznemu, w następnym jego składka ulega podwojeniu, tłumaczył. Zdaniem eksperta, dzięki dywersyfikacji wysokości ubezpieczeń zdrowotnych rząd mógłby znaleźć pieniądze na leczenie.

Aby zachęcić Polki do badań profilaktycznych organizatorzy kampanii "Rak. To się leczy!" zaplanowali siedem edukacyjnych weekendów w centrach handlowych w siedmiu miastach Polski. W akcję włączą się znane osoby, które pokonały raka lub z nim walczą.

Pierwszy weekend rozpoczyna się w piątek o godz. 16.00 w warszawskim centrum handlowym "Wola Park" i potrwa do 26 maja. Chętni będą mogli m.in. skonsultować się z dietetykiem i dermatologiem, a także otrzymać przygotowane w ramach kampanii kompendium wiedzy na temat nowotworów i sposobów ich rozpoznawania pt. "Warto wiedzieć, by wygrać!". 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH