ONKOLOGIA

Mobilny gabinet, który przyjeżdża nawet do najmniejszej miejscowości i parkuje na podwórku. Wieczorne i weekendowe terminy badań. Plakaty, telefony, spotkania, kościół, lokalni liderzy i media społecznościowe - promocja i realizacja programów profilaktyki raka szyjki macicy i raka piersi to praca, która nie ustaje i musi być coraz bliżej odbiorców.
Po województwie świętokrzyskim podróżuje cytobus - mobilny gabinet położnej Świętokrzyskiego Centrum Onkologii, w którym mieszkanki regionu mogą wykonać bezpłatne badania cytologiczne. Wewnątrz specjalistycznego pojazdu znajduje się gabinet położnej, z fotelem ginekologicznym i niezbędnym wyposażeniem oraz kabina higieny intymnej - z bidetem i bieżącą wodą, gdzie pacjentka może się rozebrać i przygotować do badania.
Pojazd jest ogrzewany, klimatyzowany, wyposażony w wysuwany stopień ułatwiający wejście do gabinetu. Cytobus został skonstruowany dla projektów ''Być świadomą kobietą - wsparcie profilaktyki raka szyjki macicy w regionie'' w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
- To autorski projekt Świętokrzyskiego Centrum Onkologii. Dr Leszek Smorąg, ginekolog onkolog, kierownik Zakładu Profilaktyki Onkologicznej w ŚCO zdecydował, że powstać ma lekki pojazd, który może poruszać się nawet po drogach gruntowych i będzie w stanie dotrzeć do najmniejszej miejscowości - mówi Rynkowi Zdrowia Izabela Opalińska, specjalista ds. komunikacji społecznej, informacji i edukacji z działu promocji i profilaktyki onkologicznej w ŚCO.
Przyjeżdżamy na podwórka
Dodaje, że cytobus dociera nawet do wsi, gdzie znajduje się kilka domów. - Przyjeżdżamy do kobiet, na ich podwórka. I to nie jest przenośnia, bo mieliśmy taki przypadek, że stawaliśmy na podwórku. Do uruchomienia mobilnego gabinetu potrzebujemy tylko podpięcia się do zwykłego gniazdka elektrycznego 220 V. Od kwietnia do połowy grudnia 2018 r. z badań profilaktycznych w kierunku raka szyjki macicy w cytobusie skorzystało ponad 2 tysiące kobiet - podkreśla Izabela Opalińska.
Wskazuje, że kluczową sprawą jest promocja tych akcji profilaktycznych. Sprawdzonymi narzędziami są spoty telewizyjne i radiowe, plakaty i ulotki - sięgnięto po nie w ramach realizacji programu, były na to środki z UE. Ale jest też cały drugi kanał informacyjny, który opiera się na pracy i zaangażowaniu pracowników działu promocji i profilaktyki onkologicznej w ŚCO oraz lokalnych liderów.
- Każdą naszą akcję, każdą wizytę cytobusu w danym miejscu poprzedzają informacje podawane przez urzędy gminy, szkoły (spotkania edukacyjne, wywiadówki), kościół, miejscowe portale internetowe. Skrzykują się lokalne liderki, sąsiadka mówi sąsiadce. Wieszamy plakaty, rozdajemy ulotki, jesteśmy na lokalnych świętach i imprezach - wylicza Opalińska.
- « POPRZEDNIA
- 1
- 2
- 3
- 4
- NASTĘPNA »

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
CZYTAJ TAKŻE
- 17:09 Eksperci: strategia onkologiczna wykracza poza leczenie nowotworów
- 16:32 Warszawa: zarządzenie wprowadzające zmiany organizacyjne w Centrali NFZ
- 16:11 Kielce: Centrum Urazowe dla Dorosłych już przyjmuje pacjentów
- 15:19 Anna Rulkiewicz została laureatką rankingu "100 Kobiet Biznesu"
- 15:01 Choroby rzadkie: co roku dowiaduje się o nich 200 tys. Polaków
- 14:41 Prezes NFZ: sięgajmy po narzędzia gwarantujące racjonalne wydawanie pieniędzy
- 14:23 Wkrótce testy pigułki antykoncepcyjnej przyjmowanej raz w miesiącu
- 1 Silnie trujący związek chemiczny w lekach na cukrzycę. MZ: pacjenci nie powinni ich odstawiać
- 2 Minister zdrowia: podatek od cukru chcemy wprowadzić jak najszybciej
- 3 W szpitalach gorączkowo liczą, ile trzeba wydać na podwyżkę płacy minimalnej
- 4 Sekretne nagrywanie lekarza jest ryzykowne i odwraca uwagę od leczenia
- 5 Siedlce: 33 lekarzy z Ukrainy i Białorusi ma załatać braki kadrowe
- 6 Czy Narodowa Strategia Onkologiczna okaże się skutecznym narzędziem w walce z rakiem?
- 7 Eksperci: regularne wykonywanie morfologii może uratować życie
Newsletter
Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze
Follow @rynekzdrowiaRSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych