Poznań: kampania społeczna "Policzmy się z rakiem" pod hasłem FAQ RAK

Pod hasłem FAQ RAK rozpoczęła się w piątek (22 maja) 6. edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej "Policzmy się z rakiem". Działania poznańskiej fundacji Ludzie dla Ludzi wsparli w tym roku m.in. Daniel Olbrychski, Paweł Małaszyński i Sonia Bohosiewicz.

W spocie promującym kampanię aktorzy i celebryci wykorzystując grę słowną pokazują rakowi "środkowy palec". Dzięki temu chcą zwrócić uwagę społeczeństwa na problem chorób nowotworowych w Polsce.

FAQ - to skrót od ang. Frequently Asked Questions, czyli najczęściej zadawane pytania. Organizatorzy kampanii wskazują, że wśród pytań, które nurtują osoby cierpiące na nowotwór nie może być tematów tabu, a "dzięki merytorycznym odpowiedziom, udaje się wyjaśniać wątpliwości i obawy osób chorych".

Kampania społeczna ma wspierać osoby chore i pomagać im wybrać dobrą "taktykę walki" z rakiem. Prezes fundacji Ludzie dla Ludzi, dr n. med. Dariusz Godlewski podkreślił, że w naszym społeczeństwie jest wciąż bardzo dużo strachu związanego z chorobą nowotworową, a jedną z przyczyn lęku jest właśnie mała wiedza na ten temat.

- Jeszcze do niedawna ludzie uważali, że rak jest chorobą nieuleczalną. A nowotwór to przecież choroba, jak każda inna! I w większości przypadków poddaje się leczeniu. Ważne jest też żeby terapię podjąć jak najwcześniej i nie traktować diagnozy jak wyroku - powiedział Godlewski.

Jak zaznaczył onkolog, pytania dotyczą zarówno samego nowotworu, przebiegu leczenia oraz tego, na ile życie osoby chorej może pozostać normalne.

- Ludzie pytają jak się kontrolować po przebytym leczeniu, co robić, żeby uniknąć lub zminimalizować ryzyko raka. Pytają o objawy uboczne terapii, o to, co im wolno a czego nie. Pytają też o rzeczy, które dla przeciętnego człowieka mogą się wydawać trywialne, jak np. kwestie seksu w chorobie nowotworowej - mówił Godlewski.

W ramach tegorocznej kampanii został uruchomiony także serwis internetowy faqrak.pl, który ma być tzw. wirtualnym dopingiem. Strona ma zawierać odpowiedzi na najtrudniejsze pytania i pomagać zarówno pacjentom, jak i ich rodzinom oraz przyjaciołom.

- Żeby odnieść sukces w leczeniu onkologicznym pacjent musi chcieć być wyleczonym, więc podstawową rzeczą jest walka ze stereotypami i ze strachem. Nie da się wyleczyć nikogo z choroby nowotworowej, jeśli pacjent sam nie chce takiej terapii podjąć. On musi się zmobilizować, wykrzesać wszystkie siły ze swojego organizmu, a to się dzieje właśnie poprzez psychikę - zaznaczył onkolog.

Solidarność z chorymi można wyrazić także dzięki "policzeniu się z rakiem" w internecie. W trakcie trwania kampanii wirtualny licznik będzie dokumentował każde kliknięcie osób, które chcą okazać swoje wsparcie chorym. Ten symboliczny gest wykonało w ubiegłym roku ponad 112 tys. internautów. Pierwsza akcja "policzmy się" odbyła się w 2010 roku.

W ubiegłych latach fundację Ludzie dla Ludzi wsparli m.in. Jerzy Stuhr, Maryla Rodowicz, Przemysław Saleta, Wiktor Zborowski i Magda Gessler.

Tegoroczna kampania społeczna FAQ RAK potrwa do 31 maja.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.