Lekarze o potrzebie profilaktyki w "męskich" nowotworach

Mężczyzna jest jak bankomat - ma ograniczone zasoby. Nie można z nich tylko czerpać, trzeba także zainwestować w zdrowie - mówił dr Roman Sosnowski podczas konferencji promującej zorganizowaną przez Ministerstwo Zdrowia kampanię pod hasłem "Bądź mężczyzną. Chroń zdrowie!".

Rozpoczęta przez Ministerstwo Zdrowia kampania edukacyjna skierowana jest do mężczyzn powyżej 45. roku życia i dotyczy profilaktyki nowotworów układu moczowo - płciowego (prostaty, nerki i pęcherza moczowego). Ma przede wszystkim zachęcić do zdrowego stylu życia i corocznej kontroli urologicznej. Partnerem współfinansowanego przez Unię Europejską projektu jest Centrum Onkologii - Instytut im. Marii Skłodowskiej.

Populacja mężczyzn powyżej 45. roku życia liczy w Polsce około 7 milionów. W roku 2008 na nowotwory układu moczowo - płciowego zachorowało 15 276 mężczyzn, co stanowiło 23 proc. wszystkich nowych zachorowań na nowotwory. Zmarło około 8 tysięcy - większość w wieku produkcyjnym. Ponad 1/2 zachorowań wystąpiła wcześnie - w wieku od 45 do 64 lat.

Jak wynika z dotychczas zaobserwowanych tendencji, zachorowalność i umieralność na nowotwory złośliwe układu moczowo - płciowego stale rośnie, a jednocześnie są one rozpoznawane za późno, co utrudnia leczenie. Statystyki te wypadają znacznie gorzej niż w krajach Europy Zachodniej.

- W opinii wielu mężczyzn dbanie o swoje zdrowie i poddawanie się badaniom, zwłaszcza urologicznym, jest krępujące, chcemy, aby panowie zrozumieli i uwierzyli, że profilaktyka wzmacnia męskość - mówiła mgr Mariola Kosowicz, kierownik zakładu psychoonkologii Centrum Onkologii.

Straszenie chorobami nie jest skuteczne. Lepiej sprawdza się strategia dowołująca się do opłacalności i odpowiedzialności. Opłaca się dbać o zdrowie, ponieważ dzięki temu mężczyzna może zapewnić bezpieczeństwo swoim bliskim.

Program profilaktyczny ukierunkowany jest w szczególności na pracowników wykonujących zawody o podwyższonym prawdopodobieństwie zachorowania na te choroby - osoby zatrudnione z przemyśle metalurgicznym, koksowniczy, hutniczym, chemicznym czy paliwowo-energetycznym.

Przeszkolonych zostanie 6 tys. lekarzy - specjalistów medycyny pracy, medycyny rodzinnej podstawowej opieki zdrowotnej i urologów. Odbywają się także spotkania edukacyjne, które prowadzący je dr Roman Sosnowski i mgr Mariola Kosowicz porównują do świeckich rekolekcji.

Pojawiły się prasowe reklamy oraz radiowe telewizyjne spoty zachęcające mężczyzn, by zajęli się swoim zdrowiem przynajmniej równie troskliwie, co samochodem. W Dniu Ojca na Facebooku uruchomiony został profil kampanii "Zadbaj o swojego tatę".

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.