Nie tylko płatnik decyduje o dostępie do leczenia

Nakłady na kardiologię wzrosły w ostatnich latach o kilkadziesiąt procent, natomiast kolejki do poradni kardiologicznych w istotny sposób się nie zmieniły - stwierdza Marcin Pakulski, zastępca prezesa NFZ ds. medycznych, w rozmowie z miesięcznikiem Rynek Zdrowia. - Trzeba więc zadać pytanie, czy faktycznie środki finansowe są czynnikiem decydującym o czasie oczekiwana na wizytę, czy może bardziej ważne w tym przypadku są zachowania pacjentów i lekarzy?

Rynek Zdrowia: - Podczas niedawnej debaty Rynku Zdrowia kardiolodzy zaproponowali, by rozważyć różnicowanie kontraktów dla poszczególnych ośrodków, w zależności m.in. od odległych, nawet rocznych wyników leczenia pacjentów z ostrymi zespołami wieńcowym. To dobre rozwiązanie?

Marcin Pakulski: - Płatnik opowiada się za uwzględnieniem w kontraktowaniu czynnika jakości i efektów terapii. Dotyczy to oczywiście nie tylko kardiologii. „Schody" zaczynają się jednak w momencie określania szczegółowych zasad takiego premiowania świadczeniodawców. Precyzowanie kryteriów jakościowych, obejmujących efektywność leczenia, nie jest zadaniem Funduszu. To rola nadzoru merytorycznego - konsultantów w danej dziedzinie medycyny, także towarzystw naukowych.

Następnie potrzebny jest mechanizm obiektywnej oceny, walidacji, obejmującej spełnienie tych kryteriów. To z kolei powinno być domeną Ministerstwa Zdrowia. Ze swojej natury NFZ nie jest instytucją, która może narzucać standardy leczenia.

- Płatnik może jednak premiować określone skutki terapii.
- Tak, ale Fundusz jest swoistym odbiorcą informacji przetworzonej; interesuje nas ocena efektywności terapii - np. dobra, zadowalająca, niezadowalająca - natomiast kryteria tej oceny to kwestia czysto medyczna, którą z oczywistych względów musimy pozostawić lekarzom specjalistom zajmującym się istotą samego procesu diagnostyczno-terapeutycznego.

Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby Polskie Towarzystwo Kardiologiczne stworzyło medyczne kryteria określające jakość i efekty leczenia. Potrzebny jest w tym względzie pewien konsensus pomiędzy poszczególnymi konsultantami i towarzystwami. Pozostaje kwesta praktycznego stosowania metod służących mierzeniu efektów terapii, a potem obiektywnej oceny, a także weryfikacji wyników uzyskiwanych przez daną placówkę, być może w postaci certyfikacji potwierdzającej poziom świadczeń.

Dopiero wtedy płatnik może wziąć pod uwagę taką ocenę. Bardzo chcielibyśmy uzależniać finansowanie świadczeń od ich jakości merytorycznej, musimy jednak dysponować narzędziami umożliwiającymi premiowanie wyników terapii.

- Specjaliści wskazują, że należy poprawić dostępność do rehabilitacji kardiologicznej, głównie w trybie ambulatoryjnym.
- Dysponujemy twardymi danymi w tym zakresie. W rehabilitacji kardiologicznej we wszystkich ośrodkach dziennych w kraju łączna wartość umów w 2008 r. wynosiła 4,6 mln zł, a w 2012 r. - 7,3 mln zł. Liczba świadczeniodawców w 2008 r. latach to 35, natomiast w ubiegłym roku - 46. Nastąpił więc istotny wzrost finansowania tego rodzaju świadczeń.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.