Ekspert: serce lubi wysiłek dynamiczny, niewskazane są statyczne ćwiczenia FOT. Shutterstock; zdjęcie ilustracyjne

Serce lubi wysiłek dynamiczny, np. nordic walking, bieganie i pływanie, a niewskazane są ćwiczenia statyczne i izometryczne wzmacniające mięśnie, np. podnoszenie ciężarów – przekonuje kardiolog dr hab. Ewa Jędrzejczyk-Patej. Aktywność fizyczną najlepiej rozłożyć na cały dzień.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, żeby być aktywnym fizycznie co najmniej pięć razy w tygodniu przez co najmniej 30 minut. Oznacza to, że na wysiłek fizyczny należy przeznaczyć tygodniowo przynajmniej 150 minut. Jednak nie wszystkie ćwiczenia są korzystne dla serca.

Dr hab. Ewa Jędrzejczyk-Patej z Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego podkreśla, że serce preferuje wysiłek dynamiczny, czyli taki jak bieganie i pływanie oraz nordic walking, czyli marsz z wykorzystaniem kijków angażujący większość mięśni. - Warto spróbować także jazdy na rowerze, ćwiczyć na basenie oraz uprawiać taniec - o ile tylko kondycja na to pozwala - dodaje.

Według niej niewskazane są ćwiczenia statyczne i izometryczne wzmacniające mięśnie, na przykład podnoszenie ciężarów. Zdaniem specjalistki, która pracuje w Śląskim Centrum Chorób Serca w Zabrzu, taki trening nie wpływa na zwiększenie wydolności organizmu i poprawę kondycji fizycznej, wpływa głównie na zwiększenie masy mięśniowej.

- W niektórych przypadkach - ostrzega - może prowadzić do przerostu mięśnia sercowego, nadciśnienia tętniczego czy też nasilenia epizodów arytmii. Jako kardiolodzy takim wysiłkom mówimy: nie".

Wiele osób zastanawia się, czy warto korzystać z siłowni, czy lepiej jednak być aktywnym fizycznie na wolnym powietrzu. Dr hab. med. Jędrzejczyk-Patej uważa, że zależy to od tego, jakie chcemy uprawiać ćwiczenia. - Siłownia jest zalecana, jeśli zdecydujemy się na wysiłek dynamiczny, z wykorzystaniem bieżni, roweru stacjonarnego czy steppera. Trzeba także pamiętać, że wysiłek musi być dostosowany do ogólnej kondycji organizmu - podkreśla.

Przed ćwiczeniami warto zastosować rozgrzewkę. - Rozgrzewka jest konieczna, aby rozgrzać mięśnie i rozruszać stawy. Dobrze, by trening obejmował poszczególne fazy: rozgrzewki, treningu właściwego i rozluźnienia, z ćwiczeniami rozciągającymi i relaksacją - wyjaśnia kardiolog.

Należy również stopniować intensywność wysiłku, szczególnie wtedy, gdy mieliśmy dłuższą przerwę w ćwiczeniach. - Dopiero przy regularnym uprawianiu sportu warto systematycznie zwiększać intensywność treningu - wielki intensywny "zryw" w przypadku początkujących może spowodować groźne kontuzje i przeciążenie organizmu. Nie warto ryzykować, bo rehabilitacja może być długa i męcząca - ostrzega specjalistka.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.