Prawnik: nowe standardy opieki okołoporodowej nie poprawią sytuacji w polskim położnictwie Mec. Marta Jaśkiewicz-Łajszczak; FOT. Materiały prasowe

Od 1 stycznia 2019 r. podmioty wykonujące działalność leczniczą będą musiały stosować nowe standardy opieki okołoporodowej. To efekt zmian w ustawie o działalności leczniczej z czerwca 2016 r., która upoważniła Ministra Zdrowia do wydania, w miejsce dotychczasowych ogólnych standardów, standardów organizacyjnych w wybranych dziedzinach medycyny - przypomina mec. Marta Jaśkiewicz-Łajszczak, prawnik Praktyki Przemysłu Farmaceutycznego i Ochrony Zdrowia w Kochański Zięba i Partnerzy.

Dla pacjentów i lekarzy zmieni się niewiele, a ostateczna treść aktu nie uwzględnia krytycznych uwag środowisk medycznych i pacjentów.

Zmiana ustawy o działalności leczniczej
Obecne standardy świadczeń udzielanych w związku z ciążą, porodem i połogiem, regulują trzy szczegółowe rozporządzenia. To więcej niż w jakiejkolwiek innej dziedzinie medycyny, na co wpływa wysokie ryzyko popełnienia błędów medycznych oraz popularność związanych z nimi roszczeń. Standardy były krytykowane za zbytnią ingerencję w proces diagnostyczno-terapeutyczny - powinny go regulować nie przepisy, ale stan wiedzy medycznej, który zmienia się szybciej, niż stan prawny.

Ustawodawca chciał, aby nowe standardy regulowały pracę podmiotów leczniczych, pozostawiając proces diagnostyczno-terapeutyczny towarzystwom naukowym. Wbrew tym założeniom, a więc wbrew ustawie, minister nie uniknął w standardach odniesień do postępowania medycznego, podobnie jak to miało miejsce dotychczas.

Pacjent nie jest adresatem nowych przepisów
Na etapie projektowania rozporządzenia Minister Zdrowia zapowiadał, że będzie to swoisty kodeks praw pacjentki, informujący o prawach przysługujących jej na oddziale położniczym. Już na tym etapie w resorcie wypaczono cel tego aktu, bo rozporządzenie nie jest miejscem na ustanawianie praw pacjentów. Gdyby jednak uznać, że ministrowi chodzi jedynie o organizacyjne gwarancje dla tych praw, to i tej deklaracji nie udało się zrealizować.

W standardach zamieszczono wiele zwrotów osłabiających zawarte w nim postanowienia. Sformułowania takie jak „w miarę możliwości” czy „w szczególności” oraz odesłania do regulaminu organizacyjnego powodują, że pacjentka nie może wiedzieć, czego realnie oczekiwać od szpitala. W zrozumieniu standardów przez pacjentów nie pomaga również mieszanka języka potocznego ze specjalistyczną terminologią medyczną, jaką zostały one napisane.

Jeść czy nie jeść - oto jest pytanie
Choć wiele badań wykazuje problem z przestrzeganiem praw pacjenta w polskiej służbie zdrowia, mało prawdopodobne, żeby mogły to zmienić nowe standardy. Wiele problemów wynika z niskiej świadomości prawnej środowiska medycznego, a nowe rozporządzenie może ten stan tylko pogłębić. Często uzależnia ono realizację praw pacjenta od woli personelu. Przykładem jest oddanie swobodnej ocenie personelu tego, czy pacjentka może jeść podczas porodu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.