Polka idzie do ginekologa, kiedy jest w ciąży Pierwszy raz Polka idzie do ginekologa, kiedy jest w ciąży - tak deklaruje 27 proc. ankietowanych. Fot. archiwum (zdj. ilustracyjne)

Ponad 3 mln Polek chodzi do ginekologa rzadziej niż raz w roku lub wcale. Regularnie chodzi do ginekologa i wykonuje badania 57 proc. naszych rodaczek - wynika z badania przeprowadzonego przez instytut ARC Rynek i Opinia.

Pierwszy raz Polka idzie do ginekologa, kiedy jest w ciąży - tak deklaruje 27 proc. ankietowanych. Drugi powód to badania kontrolne - 22 proc. wskazań, a trzeci (14 proc.) - na równi - problemy z miesiączką lub choroba albo bolesne dolegliwości.

Te z pań, które nie chodzą regularnie do ginekologa mówią, że nie widzą takiej potrzeby (40 proc.), nie mają czasu (17 proc.) lub też wskazują na skrępowanie i strach przed wizytą (9 proc.), albo nie idą "z lenistwa" (7 proc. wskazań). 

Kobiety w wieku 55-65 lat są grupą, która najrzadziej bywa u ginekologa - 21 proc. z nich chodzi do specjalisty rzadziej niż raz na dwa lata.

Jak komentuje ten wynik prof. Jan Kotarski, prezes Polskiego Towarzystwa Ginekologii Onkologicznej sama wizyta jest postrzegana jaka stresująca i krępująca, dlatego tak wiele kobiet jej unika.

- Musimy edukować od najwcześniejszych lat, że wizyta u ginekologa jest normalnym i potrzebnym badaniem. Z wiekiem bowiem okazuje się, że coraz więcej kobiet unika lekarza, bo wstydzi się przed nim rozebrać - zaznacza ekspert. 

Z tych powodów by wspierać Polki w dbaniu o swoje zdrowie rusza kampania "W kobiecym interesie", której celem jest edukacja i zachęcanie Polek do regularnych badań ginekologicznych. 

Kampanię w maju br. zainauguruje pilotaż bezpłatnych konsultacji i badań ginekologicznych (cytologia i USG) pod hasłem "(Z)Badaj się w kobiecym interesie", w wybranych miastach województwa mazowieckiego. Na potrzeby kampanii, by wspierać Polki w dbaniu o swoje zdrowie, został specjalnie opracowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Ginekologii Onkologicznej "Kalendarz badań ginekologicznych każdej Polki".

Inspiracją dla kampanii był raport Najwyższej Izby Kontroli pt. "Dostępność świadczeń ginekologiczno-położniczych finansowanych ze środków publicznych na terenach wiejskich. Lata 2016-2017" , który wskazał na brak równego dostępu do ambulatoryjnych świadczeń ginekologiczno-położniczych na terenach gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, m.in. województwa mazowieckiego. Inicjatorem kampanii jest Gedeon Richter, firma specjalizująca się w ochronie zdrowia kobiet. 

Podczas kampanii specjalny mobilny gabinet ginekologiczny odwiedzi 8 miejscowości w północnej i wschodniej części województwa mazowieckiego, gdzie w weekendy przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje lekarzy ginekologów oraz badania cytologiczne i USG. Województwo mazowieckie, w którym odbędą się badania, ma wg raportu NIK drugi najwyższy odsetek gmin bez poradni ginekologiczno-położniczych (61,8 proc.).

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus
  • XI Europejski Kongres Gospodarczy

    13-15 maja 2019, Katowice • Spodek + Międzynarodowe Centrum Kongresowe
  • 🔹W przyszłości mieszkańcy Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia mogą podróżować nie tylko klasyczną koleją, ale również lekką koleją miejską czy monorailem. 🚅🚅 O koncepcji Kolei Metropolitalnej ➡️ bit.ly/2RZB0gp @MetropoliaZTM https://t.co/I1NK12kOID
    @EECKatowice
  • Good discussion at Europe-ASEAN panel @EECKatowice (largest business event in Central Europe) with participation of @EUCentreSg director Dr Yeo Lay Hwee. Focus on political framework and economic opportunities! @NTUsg @sgSMU @NUSingapore @EUinSingapore @MSZ_RP @MFAsg twitter.com/izbapolskaazja…
    @EECKatowice - (RT) @PolishEmbassySG
  • "Temat budowania oferty kulturalnej jest złożony, bowiem stale zmienia się publiczność i jej oczekiwania są coraz inne" Dyrektor naczelna #NOSPR Ewa Bogusz-Moore na @EECKatowice #eec2019 bit.ly/2WNkeiT
    @EECKatowice - (RT) @NOSPR_official
  • Zakładane terminy dokończenia budowy odcinka A1, którego wykonawcą było Salini, mogą być trudne do spełnienia - ocenił Dariusz Blocher, prezes @BudimexSA w @wnppl. Grupa szacuje, że zerwaniem kontraktów może być zagrożonych łącznie jeszcze ok. 150 km dróg. bit.ly/2HuMKiJ https://t.co/xqsMGdS4sJ
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Ponad 12 000 gości, kilkuset ekspertów, prawie 150 debat - a to wszystko w ciągu 3 dni największej imprezy gospodarczej tego roku - @EECKatowice. Dziękujemy jeszcze raz za możliwość udziału i do zobaczenia za rok! #EEC2019 #EKG2019 @wnppl @puls_biznesu @PiotrMyszor @puls_hr https://t.co/GGNXoaQf57
    @EECKatowice - (RT) @ArcelorMittalPL
  • Dziękujemy za odwiedziny i ciekawe rozmowy podczas deszczowych @estartupdays w Katowicach! #ESD2019 #startupy #innowacje https://t.co/20BOGdOMm0
    @EECKatowice - (RT) @intelliseq
  • During @EECKatowice , experts talked about technologies of the future in the #energy sector. - World trends show that new technologies in the energy sector are something more than just visionary - said Jakub Miler, CEO of @InnoEnergyCE for @rzeczpospolita rp.pl/Europejski-Kon…
    @EECKatowice - (RT) @InnoEnergyCE
  • Zakupy a cena i technologie @EECKatowice dlahandlu.pl/detal-hurt/wia…
    @EECKatowice - (RT) @dlahandlupl
  • wyborcza.pl/Jutronauci/7,1… Co powoduje, że młodzi ludzie decydują się na zaangażowanie w start-upy? Czy można nazwać to w ogóle karierą? #ESD2019 #EEC2019 @sardanapal
    @EECKatowice - (RT) @Tomasz_Czoik
  • Podczas @estartupdays, imprezy towarzyszącej @EECKatowice , rozdano nagrody w konkursie Start-Up Challenge. Oto najlepsi z najlepszych 👇👇👇 dlahandlu.pl/detal-hurt/wia…
    @EECKatowice - (RT) @dlahandlupl

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.