Polka idzie do ginekologa, kiedy jest w ciąży Pierwszy raz Polka idzie do ginekologa, kiedy jest w ciąży - tak deklaruje 27 proc. ankietowanych. Fot. archiwum (zdj. ilustracyjne)

Ponad 3 mln Polek chodzi do ginekologa rzadziej niż raz w roku lub wcale. Regularnie chodzi do ginekologa i wykonuje badania 57 proc. naszych rodaczek - wynika z badania przeprowadzonego przez instytut ARC Rynek i Opinia.

Pierwszy raz Polka idzie do ginekologa, kiedy jest w ciąży - tak deklaruje 27 proc. ankietowanych. Drugi powód to badania kontrolne - 22 proc. wskazań, a trzeci (14 proc.) - na równi - problemy z miesiączką lub choroba albo bolesne dolegliwości.

Te z pań, które nie chodzą regularnie do ginekologa mówią, że nie widzą takiej potrzeby (40 proc.), nie mają czasu (17 proc.) lub też wskazują na skrępowanie i strach przed wizytą (9 proc.), albo nie idą "z lenistwa" (7 proc. wskazań). 

Kobiety w wieku 55-65 lat są grupą, która najrzadziej bywa u ginekologa - 21 proc. z nich chodzi do specjalisty rzadziej niż raz na dwa lata.

Jak komentuje ten wynik prof. Jan Kotarski, prezes Polskiego Towarzystwa Ginekologii Onkologicznej sama wizyta jest postrzegana jaka stresująca i krępująca, dlatego tak wiele kobiet jej unika.

- Musimy edukować od najwcześniejszych lat, że wizyta u ginekologa jest normalnym i potrzebnym badaniem. Z wiekiem bowiem okazuje się, że coraz więcej kobiet unika lekarza, bo wstydzi się przed nim rozebrać - zaznacza ekspert. 

Z tych powodów by wspierać Polki w dbaniu o swoje zdrowie rusza kampania "W kobiecym interesie", której celem jest edukacja i zachęcanie Polek do regularnych badań ginekologicznych. 

Kampanię w maju br. zainauguruje pilotaż bezpłatnych konsultacji i badań ginekologicznych (cytologia i USG) pod hasłem "(Z)Badaj się w kobiecym interesie", w wybranych miastach województwa mazowieckiego. Na potrzeby kampanii, by wspierać Polki w dbaniu o swoje zdrowie, został specjalnie opracowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Ginekologii Onkologicznej "Kalendarz badań ginekologicznych każdej Polki".

Inspiracją dla kampanii był raport Najwyższej Izby Kontroli pt. "Dostępność świadczeń ginekologiczno-położniczych finansowanych ze środków publicznych na terenach wiejskich. Lata 2016-2017" , który wskazał na brak równego dostępu do ambulatoryjnych świadczeń ginekologiczno-położniczych na terenach gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, m.in. województwa mazowieckiego. Inicjatorem kampanii jest Gedeon Richter, firma specjalizująca się w ochronie zdrowia kobiet. 

Podczas kampanii specjalny mobilny gabinet ginekologiczny odwiedzi 8 miejscowości w północnej i wschodniej części województwa mazowieckiego, gdzie w weekendy przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje lekarzy ginekologów oraz badania cytologiczne i USG. Województwo mazowieckie, w którym odbędą się badania, ma wg raportu NIK drugi najwyższy odsetek gmin bez poradni ginekologiczno-położniczych (61,8 proc.).

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.