GINEKOLOGIA I POŁOŻNICTWO

Ponad 3 mln Polek chodzi do ginekologa rzadziej niż raz w roku lub wcale. Regularnie chodzi do ginekologa i wykonuje badania 57 proc. naszych rodaczek - wynika z badania przeprowadzonego przez instytut ARC Rynek i Opinia.
Pierwszy raz Polka idzie do ginekologa, kiedy jest w ciąży - tak deklaruje 27 proc. ankietowanych. Drugi powód to badania kontrolne - 22 proc. wskazań, a trzeci (14 proc.) - na równi - problemy z miesiączką lub choroba albo bolesne dolegliwości.
Te z pań, które nie chodzą regularnie do ginekologa mówią, że nie widzą takiej potrzeby (40 proc.), nie mają czasu (17 proc.) lub też wskazują na skrępowanie i strach przed wizytą (9 proc.), albo nie idą "z lenistwa" (7 proc. wskazań).
Kobiety w wieku 55-65 lat są grupą, która najrzadziej bywa u ginekologa - 21 proc. z nich chodzi do specjalisty rzadziej niż raz na dwa lata.
Jak komentuje ten wynik prof. Jan Kotarski, prezes Polskiego Towarzystwa Ginekologii Onkologicznej sama wizyta jest postrzegana jaka stresująca i krępująca, dlatego tak wiele kobiet jej unika.
- Musimy edukować od najwcześniejszych lat, że wizyta u ginekologa jest normalnym i potrzebnym badaniem. Z wiekiem bowiem okazuje się, że coraz więcej kobiet unika lekarza, bo wstydzi się przed nim rozebrać - zaznacza ekspert.
Z tych powodów by wspierać Polki w dbaniu o swoje zdrowie rusza kampania "W kobiecym interesie", której celem jest edukacja i zachęcanie Polek do regularnych badań ginekologicznych.
Kampanię w maju br. zainauguruje pilotaż bezpłatnych konsultacji i badań ginekologicznych (cytologia i USG) pod hasłem "(Z)Badaj się w kobiecym interesie", w wybranych miastach województwa mazowieckiego. Na potrzeby kampanii, by wspierać Polki w dbaniu o swoje zdrowie, został specjalnie opracowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Ginekologii Onkologicznej "Kalendarz badań ginekologicznych każdej Polki".
Inspiracją dla kampanii był raport Najwyższej Izby Kontroli pt. "Dostępność świadczeń ginekologiczno-położniczych finansowanych ze środków publicznych na terenach wiejskich. Lata 2016-2017" , który wskazał na brak równego dostępu do ambulatoryjnych świadczeń ginekologiczno-położniczych na terenach gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, m.in. województwa mazowieckiego. Inicjatorem kampanii jest Gedeon Richter, firma specjalizująca się w ochronie zdrowia kobiet.
Podczas kampanii specjalny mobilny gabinet ginekologiczny odwiedzi 8 miejscowości w północnej i wschodniej części województwa mazowieckiego, gdzie w weekendy przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje lekarzy ginekologów oraz badania cytologiczne i USG. Województwo mazowieckie, w którym odbędą się badania, ma wg raportu NIK drugi najwyższy odsetek gmin bez poradni ginekologiczno-położniczych (61,8 proc.).


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
CZYTAJ TAKŻE
- 18:37 Raport: jak przygotować opiekę zdrowotną i lekarzy do zmian klimatycznych?
- 18:06 Ruda Śląska: izba przyjęć Szpitala Miejskiego otwarta po przebudowie
- 17:51 Radio Szczecin: śledztwo ws. korupcji w Szpitalu Zdunowo
- 17:07 Warszawa: nie zostawiaj bliskich na święta w szpitalu
- 16:48 Gdańsk: kryzys chwilowo zażegnany, psychiatrzy zostają w szpitalu
- 16:08 Radom: szpitalowi udało się znaleźć lekarzy, nie trzeba zawieszać chirurgii
- 15:52 Badania: wysiłek fizyczny „odmładza” układ nerwowy
- 1 Za miesiąc wystawianie e-recept będzie obowiązkowe. Czy wszyscy są gotowi?
- 2 Głos matek: do szpitali, urzędników i mediów trafią wyniki ankiet rodzących z całego kraju
- 3 Samorządy będą ciąć wydatki na programy zdrowotne? Niektóre już to robią
- 4 NFZ: od 1 stycznia zlecenia na wyroby medyczne na nowych zasadach
- 5 Jest kolejny wyrok bezwzględnego pozbawienia wolności za napaść na ratowników medycznych
- 6 Rotawirusy, czyli poważny problem, który możemy i powinniśmy rozwiązać
- 7 Warszawa: samorząd lekarski świętował 30-lecie swojego odrodzenia
Newsletter
Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze
Follow @rynekzdrowiaRSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych