Ciężarna powinna codziennie ćwiczyć, wskazany nordic walking

Kobieta w ciąży powinna uprawiać umiarkowaną aktywność fizyczną, najlepiej codziennie, co najmniej 30 minut. Korzystny jest też nordic walking - poinformowano podczas zakończonego w sobotę IV Zjazdu Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością w Zawierciu (Śląskie).

Podczas sesji poświęconej otyłości w praktyce położniczej prof. Agata Karowicz-Bilińska z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi poinformowała, że najniższe ryzyko powikłań ciąży zaobserwowano u ciężarnych z BMI (wskaźnikiem masy ciała) poniżej 23, natomiast istotny wzrost ryzyka powikłań obserwuje się u pacjentek ze wskaźnikiem BMI powyżej 30.

BMI wylicza się dzieląc masę ciała w kilogramach przez wzrost wyrażony w metrach i podniesiony do kwadratu. Przyjmuje się, że osoby o prawidłowej wadze mają wskaźnik BMI między 18,5 a 24,99 kg/m2. BMI powyżej 25 kg/m2 oznacza nadwagę. 
Karowicz-Bilińska przypomniała, że wiele kobiet popełnia błąd jedząc "za dwoje". Tymczasem w pierwszym trymestrze ciąży nie ma w ogóle wzrostu zapotrzebowania energetycznego.

- Nadmierne jedzenie, dostarczanie bardziej kalorycznych porcji, działa więc w tym okresie tylko przeciwko zdrowiu dziecka. W drugim i trzecim trymestrze ten wzrost zapotrzebowania nie jest bardzo intensywny. Najlepszy okres na utratę masy ciała to czas karmienia piersią, bo wydatek energetyczny związany z karmieniem jest znacznie większy. Jeżeli chcemy więc pacjentkę odchudzić, to najlepszy moment - oczywiście musi być odpowiednio zmotywowana - podkreśliła.

Prawidłowy przyrost wagi w czasie ciąży to 12,5 kg, zaś w przypadku osób otyłych powinien wynosić 6,8 kg. Według światowych zaleceń umiarkowana aktywność fizyczna jest wskazana od samego początku ciąży aż do zakończenia, jeśli tylko nie ma zagrożenia poronieniem lub przedwczesnym porodem. - To co najmniej 30 minut dziennie, najlepiej codziennie, a co najmniej 3 razy w tygodniu - mówiła prof. Karowicz-Bilińska.

Ćwiczenia podejmowane przez ciężarną powinny służyć zniesieniu negatywnych efektów zmian, jakie zachodzą podczas ciąży, jak przesunięcie środka ciężkości, zmiana krzywizny kręgosłupa i dolegliwości ze strony kręgosłupa lędźwiowego.

Za wyjątkowo korzystny dla ciężarnych profesor uznała nordic walking. - To zupełnie inny sposób chodu, który daje zdecydowane odciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, stawów krzyżowo-biodrowych, a więc pomaga w znoszeniu dolegliwości bólowych w czasie ciąży. Wzmacnia też mięśnie kręgosłupa i promuje zachowanie prawidłowej postawy - powiedziała.

Inne wskazane dla ciężarnych formy aktywności fizycznej to: chód, pływanie i aqua aerobic, joga, pilates, body ball, zajęcia w szkołach rodzenia, stretching, fitness dla ciężarnych. Jak poinformowała prof. Karowicz-Bilińska, aż 44 proc. kobiet w ciąży nie zmienia sposobu odżywiania, a 50 proc. nie zna i nie stosuje zasad zdrowego żywienia, a jedynym elementem promującym rozwój ciąży jest przyjmowanie przez nie witaminowych suplementów.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.