Specjaliści: hipoglikemia, czyli niedocukrzenie może zagrażać życiu

Niewielka hipoglikemia to nieprzyjemne przeżycie, a ciężka zagraża życiu. Edukacja pacjentów i nowe leki mogą zmniejszyć zdrowotne i społeczne koszty hipoglikemii - mówili w piątek (13 listopada) w Warszawie uczestnicy konferencji prasowej poświęconej tej dolegliwości.

Jak wykazała sonda przeprowadzona na ulicach stolicy, tylko nieliczni Polacy potrafią podać zbliżoną do prawidłowej definicję hipoglikemii w rodzaju "brak cukru". Wielu myli niedobór z nadmiarem, kojarzy, że to "coś z cukrzycą" - albo nie ma żadnych skojarzeń.

Choć teoretycznie hipoglikemia może mieć wiele przyczyn, najczęściej pojawia się u chorych na cukrzycę. Wystarczy zbyt duża dawka leku, nieplanowany wysiłek czy zbyt mały posiłek. Według najnowszej definicji o hipoglikemii mówimy, gdy poziom glukozy we krwi spadnie poniżej 70 miligramów na decylitr (norma to około 100).

Chorzy na cukrzycę mają zbyt dużo glukozy we krwi. Aby obniżyć jej poziom, przyjmują insulinę, lub leki pobudzające jej wydzielanie. Wysoki poziom glukozy po dłuższym czasie powoduje uszkodzenie wielu narządów, jednak zbyt niski w krótkim czasie może zagrozić życiu. Szczególnie łatwo o hipoglikemię gdy stosuje się leki starej generacji - zwłaszcza pochodne sulfonylomocznika.

Leki nowej generacji (gliptyny) są "inteligentne" - obniżają poziom glukozy tylko wtedy, gdy jest zbyt wysoki. Pozwalają także obniżyć masę ciała, podczas gdy pochodne sulfonylomocznika sprzyjają tyciu. Dlatego we wszystkich państwach Europy poza Polską są refundowane. Niestety, w kraju ich stosowanie wiąże się z wydatkiem około 200 złotych miesięcznie.

- Muszę zadawać pacjentom niemoralne pytanie - czy stać panią /pana na takie leczenie? - mówił podczas konferencji prof. Jacek Sieradzki z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wczesne objawy hipoglikemii to silne uczucie głodu, nudności i wymioty, niepokój, drażliwość i nerwowość, osłabienie, bladość. Osoba z hipoglikemią bardzo się poci, jej serce szybko bije, ciśnienie rośnie, a źrenice się rozszerzają - mówiła dr Anna Staniszewska z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Później pojawiają się trudności z kojarzeniem i myśleniem, zaburzenia orientacji, mowy i koordynacji ruchów, zaburzenia pamięci, wreszcie drgawki, utrata pamięci i śpiączka. O ile z niewielką hipoglikemią można sobie poradzić samemu - najlepiej za pomocą kostki cukru czy słodkiego napoju, (ale raczej nie napoju energetycznego czy niskokalorycznego), w poważniejszych przypadkach potrzebna jest pomoc medyczna czy przewiezienie do szpitala.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH