O outsourcingu w szpitalach mówi Dariusz Szmytt, dyrektor handlowy Impel SA

Outsourcing jest jednym z narzędzi nowoczesnego zarządzania nastawionego na wysoką jakość i specjalizację usług. W przypadku szpitali, polega to na oddaniu firmom zewnętrznym zadań nie związanych bezpośrednio z leczeniem pacjentów, co pozwala zaoszczędzić znaczną część kosztów wykonywania tych zadań i skoncentrować się na zasadniczej misji - skutecznym leczeniu.
Przejmowaniu zadań pozamedycznych towarzyszy przejęcie przez nową firmę pracowników szpitala, zajmujących się dotychczas wykonywaniem tej pracy. Dotyczy to przede wszystkim sprzątania, ochrony i przygotowywania posiłków.

POZNAJMY POTRZEBY

Z outsourcingiem wiążą się trzy aspekty: t Cena, jaką będzie płacić szpital za usługę świadczoną przez obcą firmę, ale także szansa na obniżenie kosztów jego działalności, przy zachowaniu wymaganej jakości.
t Ustalenie w biznesplanie, jakie zadania, związane z prowadzeniem szpitala, ale trudne i angażujące - warto przekazać fachowej firmie zewnętrznej.
t Załoga; z jednej strony chodzi o zachowanie dobrych relacji z pracodawcą i związkami zawodowymi, czyli zapewnienie pracownikom odchodzącym do firmy zewnętrznej bezpieczeństwa socjalnego, ale z drugiej strony - o racjonalne wykorzystanie zasobów ludzkich. Dlatego wspólnie z dyrekcją szpitala analizujemy, co robią poszczególne zespoły, z jaką pracują wydajnością, i staramy się określić, czy i kiedy potrzebna jest restrukturyzacja.
Niesłuszne jest kojarzenie outsourcingu ze zwalnianiem pracowników. Wiedzą o tym związki zawodowe, które przeważnie, po pierwszych chwilach niechęci, w końcu popierają przejście pracowników do nowej firmy. Pracownicy otrzymują bowiem gwarancję pracy, nauki zawodu lub przekwalifikowania, ale także stabilność wypłaty wynagrodzeń.

BEZ SCHEMATU

Z naszych obserwacji wynika, że nie ma jednego schematu, w jakim szpitalu opłacalne jest sięganie po outsourcing; w dużym, czy małym, w specjalistycznym czy wielooddziałowym.
Często szpitale już same przeprowadzają restrukturyzację załogi, zatem włączenie się w ten proces jest stosunkowo proste. Doświadczenie pokazuje, że w przypadku kontraktów kilkuletnich, możliwe jest obniżenie kosztów obsługi w ciągu 3 lat nawet o 30 proc.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH