Zdrowy dialog

Potrzebujemy w Polsce systemowych rozwiązań umożliwiających lekarzom już podczas studiów naukę m.in.: przekazywania pacjentom różnych informacji, porządkowania rozmowy, zwracania uwagi na wszelkie niewerbalne komunikaty.

Wielu lekarzy posiada takie umiejętności, ale gdy pracują przemęczeni do granic, ta wiedza może nie wystarczyć - mówi Rynkowi Zdrowia mgr Mariola Kosowicz, psycholog i psychoterapeuta, kierownik Zakładu Psychoonkologii Centrum Onkologii w Warszawie, ekspert programu "Zdrowy dialog".

Środowisko medyczne, pacjenci, a także media coraz częściej zwracają uwagę na niedostatek praktycznych szkoleń w zakresie właściwej komunikacji lekarz-pacjent.

- Sytuacja lekarzy związana z komunikacją jest trudna - z jednej strony brak czasu i rosnące obowiązki dokumentacyjne, z drugiej niekończące się zmiany i perturbacje w systemie ochrony zdrowia, frustrujące dla wszystkich jego uczestników.

Bardzo trudno tę sytuację przełamać - przyznaje Jacek Kaczyński, Kierownik Działu Medycznego firmy Teva Pharmaceuticals Polska, która jest inicjatorem programu "Zdrowy dialog".

Głównym celem tego programu edukacyjnego jest podniesienie jakości i komfortu pracy lekarza, poprzez zwiększenie efektywności jego komunikacji z pacjentem. W ramach projektu, korzystając z pomocy aktorów i konwencji teatralnej "odgrywane" są sytuacje dotyczące relacji lekarz- pacjent. - Próbujemy pokazać możliwe, dobre - zdaniem praktyków - rozwiązania. Lekarz z perspektywy widza, gdy nie musi się koncentrować na swoich kluczowych obowiązkach, dostrzega znacznie więcej niż zwykle. Widzi "drugą stronę", jej odczucia i problemy - wyjaśniają autorzy projektu.

Każda przykładowa scena jest przedstawiona w dwóch wersjach: "nie do naśladowania" i w wersji "sugerowanej", jako poprawna. Filmy opatrzone są wstępem i komentarzami ekspertów compliance: prof. Przemysława Kardasa - kierownika I Zakładu Medycyny Rodzinnej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz mgr Marioli Kosowicz - psychologa i psychoterapeuty, kierownika Zakładu Psychoonkologii Centrum Onkologii w Warszawie.

Odpowiadają obie strony

- Z przeprowadzonych przed rozpoczęciem projektu badań wynika, że lekarze oczekują praktycznej i niepochłaniającej ich bardzo ograniczonego czasu pomocy w budowaniu dobrych, zdrowych relacji z pacjentem.

Nasz program został więc przygotowany tak, jak chcieli sami lekarze - czysta praktyka i wskazówki, które każdy może zastosować i dostosować do własnych potrzeb - tłumaczy Jacek Kaczyński. - Od lat pojawia się podnoszony przez lekarzy problem non- -compliance. Lekarze doskonale wiedzą, że pacjenci często nie stosują się do ich zaleceń, samodzielnie modyfikują leczenie, przerywają je i tak dalej.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH