Zarządzanie ryzykiem zgodności w firmach prowadzących promocję i marketing leków oraz wyrobów medycznych (1)

Firmy funkcjonujące w branży medycznej działają w specyficznym i trudnym środowisku biznesowym. Z jednej strony - towarzyszy im duża i zróżnicowana konkurencja, wysoka dynamika rozwoju rynku oraz silna presja na obniżanie cen leków i wyrobów medycznych.
Z drugiej strony - nie bez znaczenia dla ich sytuacji pozostaje fakt niedoinwestowania publicznej służby zdrowia oraz znacząca rola lekarzy i innych pracowników placówek zdrowotnych przy podejmowaniu decyzji o zakupie leków i wyrobów medycznych.
Dodatkowym czynnikiem, który trzeba uwzględniać w działalności rynkowej, jest jej znaczne uregulowanie przepisami prawa. Jest to, obok sektora finansowego, najbardziej regulowany sektor gospodarki.

Liczne powody regulacji

Istnieje wiele przyczyn zwiększonego zakresu regulacji prawnych obowiązujących firmy z branży medycznej, w tym m.in. producentów leków. Najważniejsze z nich to:

  • Konieczność zachowania odpowiednich procedur (np. procedur badawczych), które będą zapewniały odpowiedni poziom ochrony życia i zdrowia pacjentów.

  • Duży udział wydatków publicznych w finansowaniu służby zdrowia, rosnące koszty leczenia i podnoszona potrzeba społecznej kontroli nad zasadnością oraz prawidłowością ponoszonych wydatków.

  • Nierównowaga w dostępie do informacji - firmy z branży medycznej i lekarze posiadają znacznie większą niż pacjenci wiedzę o schorzeniach oraz kosztach i możliwościach leczenia. Uregulowania prawne mają na celu zwiększenie dostępu pacjentów do informacji i poprawę ich pozycji w stosunku do podmiotów z branży medycznej.

  • Duża liczba podmiotów na rynku ochrony zdrowia oraz złożone interakcje między nimi - firmy z branży medycznej, placówki służby zdrowia, wreszcie ich organy założycielskie (jednostki administracji samorządowej i publicznej), instytucje kontrolne oraz pacjenci; uregulowania prawne mają na celu unormowanie wzajemnych stosunków między tymi podmiotami.

  • Powszechne przekonanie o ważnej roli społecznej, jaką spełnia sektor medyczny.
    Konsekwencją tego przekonania jest często brak zrozumienia, że celem działania firm tego sektora jest również osiąganie zysków i wzrost wartości.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH