- Winne są reklamy?

- Poniekąd. Spójrzmy jak kreowane są reklamy np. środków przeciwbólowych. Przekaz do pacjenta/klienta to np. "większe opakowanie, wystarczy na dłużej". Pytanie, czy ma on wskazanie do tego, żeby ten lek dłużej stosować? Dodatkowo, gdy kupi duże opakowanie, to często poszukuje uzasadnienia, żeby lek stosować, bo przecież go nie wyrzuci. Kłopot polega też na tym, że reklama pokazuje, że ktoś coś zażywa i to mu natychmiast pomaga. Zło się wycofuje.

Tymczasem w rzeczywistości ktoś bierze tabletkę i jemu to nie pomaga. Bierze więc drugą tabletkę, trzecią, a wtedy zaczynają się już pojawiać działania niepożądane, a za nimi np. hospitalizacje z tego powodu. Co prawda w reklamie pada wezwanie, żeby przeczytać ulotkę i skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, ale kłopot polega na tym, że chętniej czytamy instrukcje sprzętu AGD niż ulotkę lekową.

- Czy NFZ powinien być zaniepokojony zjawiskiem polipragmazji, również tej wynikającej z nadużywania leków OTC i suplementów diety? Przecież za nie pacjent płaci z własnej kieszeni...

- Niezależnie od tego, czy lek jest refundowany czy nie, może powodować wystąpienie chorób polekowych, działań niepożądanych, działań toksycznych, które wymagają hospitalizacji. Często pacjent kupuje suplementy diety, których NFZ nie refunduje i nie bada bezpieczeństwa takich preparatów, ale już za hospitalizację z wyniku działań niepożądanych Fundusz musi zapłacić.

Wciąż nie mamy jakiegokolwiek dokumentu, który wykazywałby, jakie leki bierze pacjent. Problem ten mogłaby rozwiązać z pewnością elektroniczna karta pacjenta albo system, który blokowałby możliwość wydania pacjentowi leków, które zawierają tę samą substancję pod różnymi nazwami handlowymi. To częsty problem. Pacjent idzie do dwóch specjalistów, każdy przepisuje leki według wskazań obowiązujących dla leczenia choroby z jego dziedziny, ale mało kto pyta, jakie leki zażywa już chory. Nikt dziś nie wie, ile Fundusz wydaje na to, żeby leczyć polekowe działania niepożądane, a mogą to być znaczące kwoty.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.