Rozmowa z Maciejem Adamkiewiczem, prezesem Zarządu Adamed Sp. z o. o

- W 2004 r. Adamed zanotował rekordowy wzrost przychodów. Wyniosły one w ubiegłym roku aż 305 mln zł. Co wpłynęło na ten wynik?
- Z jednej strony jest to rezultat korzystnych dla nas zmian na liście leków refundowanych, a z drugiej strony - efekt wielu lat prac badawczych. Naszą strategię uzależniamy m.in. od tego, w jakim kierunku podąża światowy rynek leków. Środki, które udało nam się wypracować na sprzedaży leków generycznych, przeznaczamy na inwestycje w poszukiwanie terapii oryginalnych w Polsce. W przyszłość zamierzamy wygrywać na innowacyjnych preparatach.

- Zdaniem prof. Wiesława Szelejewskiego z Instytutu Farmaceutycznego, przyszłość polskich leków innowacyjnych należy do niewielkich, ale dynamicznych firm. Takich jak Adamed?
- Zarządzanie małą liczbą projektów jest o wiele łatwiejsze, niż jak to dzieje się w dużych koncernach z kilkunastoma i więcej projektami badawczymi. Inna sprawa, że prowadzi się tyle projektów, na ile pozwalają finanse firmy. To dobrze, że polskie firmy zarabiają na tym, że są brandowo-generyczne. Z czasem jednak będą przekształcane w firmy innowacyjne.
Tak dzieje się w Adamedzie, który zarabia na lekach generycznych z przewaga patentową (tzw. brandowe-generyki), ale zarazem tworzy strategię dla innowacji...

- ... stając się solą w oku niektórych dużych, zagranicznych firm. Wystarczy przypomnieć wasz trwający wciąż spór sądowy z Eli Lilly o Zolafren.
- Stoimy na stanowisku, że nie naruszyliśmy praw patentowych firmy Eli Lilly. Sąd Okręgowy uznał nasze racje.

- Ale sprawa wróciła na wokandę.
- Sąd Apelacyjny uchylił korzystny dla nas wyrok wyłącznie ze względów proceduralnych, a nie merytorycznych. Wskazano, co jeszcze należy sprawdzić przed wydaniem ostatecznego werdyktu.
Jako jedna z niewielu firm w Polsce, która podjęła ryzyko inwestycji w działy badawczo-rozwojowe, Adamed ciągle uczy się, jak być firmą innowacyjną. Do innowacyjności dochodzi się etapami. W przypadku Zolafrenu zrobiliśmy inną formę polimorficzną. Dzięki temu nauczyliśmy się korzystać ze światowych bibliotek wiedzy, wiemy jak patentować wynalazki opracowane przez naszych naukowców, uwierzyliśmy we własne możliwości.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH