Zarządzanie kryzysowe w ochronie zdrowia

Co zrobić, gdy przed gabinetem pojawiają się ekipy telewizyjne w sprawie pokrzywdzonej pacjentki, o której nic nie wiemy?

W takich przypadkach można żałować, że wcześniej nie wdrożono reguł postępowania w przypadku takich zdarzeń. Poniższy poradnik zawiera zasady, które pomogą zarówno przygotować się do sytuacji kryzysowych, jak i w okolicznościach, kiedy czasu na prewencję zabrakło.

Najlepszym momentem na wprowadzanie zarządzania kryzysowego jest brak przesłanek pojawiających się "turbulencji". Kilka miesięcy powinno wystarczyć do przygotowania szpitala do takiej sytuacji. Dlaczego warto inwestować w opracowanie takich procedur? Bo sytuacja kryzysowa, wcześniej lub później, pojawi się w najmniej spodziewanym momencie...

1. Określ, co się może wydarzyć

Pierwszym etapem prac jest wspólna burza mózgów z zespołem na temat wszystkich możliwych niespodziewanych zdarzeń, które mogą mieć istotny wpływ na działania szpitala. Lista może być naprawdę długa - m.in. błąd lekarza, odmowa udzielenia pomocy, niedofinansowanie, awaria sprzętu, kwestie prawne, strajk, zwolnienia pracowników. Nietrudno się domyślić, że wszystkie te sytuacje mogą się stać tematem zainteresowania mediów. Nakreślenie prawdopodobnych problemów pozwoli na przygotowanie procedur postępowania, obrony przed ich skutkami.

2. Monitoruj potencjalne kryzysy

Większości kryzysów można zapobiec, gdy rozpoznamy je na pierwszym etapie - zanim jeszcze zaczną wpływać na pracę szpitala lub przychodni. Wprowadzenie procedur monitorowania i analizy tego, co się dzieje w jednostce ochrony zdrowia, pozwoli szybko identyfikować wszelkie zagrożenia.

Naszymi uszami i oczami powinni być wszyscy pracownicy, którzy będą informowali przełożonych np. o groźbach oskarżenia o błąd w sztuce lekarskiej ze strony pacjentów. Żadna sytuacja nie powinna być ignorowana. W zarządzaniu kryzysowym przyjmuje się zasadę "najgorszego możliwego scenariusza", co w praktyce pozwoli uniknąć wszelkich negatywnych niespodzianek.

3. Przygotuj procedury postępowania

Pracownicy szpitala powinni dokładnie wiedzieć, co mają robić w momencie wystąpienia kryzysu.

Podstawowym zadaniem większości pracowników w zarządzaniu kryzysowym jest informowanie o możliwości kryzysu. Gdy jednak wymaga on już podjęcia działań, inicjatywę przejmuje zespół zarządzania kryzysowego. W tym momencie pracownicy powinni przestrzegać procedury dotyczącej kontaktu z dziennikarzem - nieudzielanie im żadnych odpowiedzi lub komentarzy i kierowanie ich do osoby wyznaczonej do wypowiadania się dla mediów.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.