Zamówienia publiczne a przestrzeganie praw pacjenta

Prawa człowieka, w tym prawo do wolności, godności i samodecydowania podlegają szczególnej ochronie zarówno na gruncie prawa krajowego, jak i prawa Unii Europejskiej. W obowiązującym porządku prawnym nie ma najmniejszych wątpliwości, że prawa pacjenta będące odzwierciedleniem praw człowieka mają podstawowe znaczenie nie tylko w relacjach społecznych, ale przede wszystkim w relacji pomiędzy lekarzem i pacjentem. Stanowią bowiem podstawę świadomego i odpowiedzialnego udziału pacjenta we własnym procesie leczenia.

Otym, z jak dużą powagą traktowane jest naruszenie prawa pacjenta do wyrażenia zgody, pokazuje wyrok Europejskiego Trybunału Prawa Człowieka z dnia 8 listopada 2011 roku w sprawie V.C. przeciwko Słowacji (skarga nr 18968/07). W powołanym wyroku Trybunał uznał, że naruszenie art. 3 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka oraz Podstawowych Wolnościach, zgodnie z którym "nikt nie może być poddany torturom ani nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu stanowi także wykonywanie świadczeń medycznych bez zgody umysłowo sprawnego dorosłego pacjenta, wyrażonej na podstawie przystępnej informacji i w warunkach umożliwiających swobodne podjęcie decyzji."

Liczne wątpliwości

- Wobec powyższego właściwe jest uznanie prawa pacjenta do informacji i prawa pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych za jedne z podstawowych praw i wolności obywatelskich. Z drugiej jednak strony praktyka postępowania wielu podmiotów leczniczych, w tym szpitali, pokazuje, że w istocie prawo pacjenta do informacji i prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego budzą liczne wątpliwości - stwierdza Michał Modro, radca prawny, wiceprezes zarządu Fundacji Centrum Inicjatyw. Gospodarka i Zdrowie.

Wskazuje, że te wątpliwości powstają w szczególności w kontekście obowiązku zapewnienia pacjentowi dostępności i ciągłości do świadczeń zdrowotnych, w tym świadczenia polegającego na podaniu leków.

Wątpliwości związane ze świadczeniami lekowymi dotyczą kilku obszarów:

Po pierwsze - czy pacjent powinien być informowany o zmianie leku, wówczas, gdy zmiana leku następuje w ramach tej samej substancji czynnej i czy w takiej sytuacji zachowuje prawo do wyrażenia lub odmowy zgody na zmianę leku?

Po drugie wątpliwości dotyczą substytucji leków biologicznych referencyjnych i biologicznych biopodobnych, tj. czy pacjent w przypadku takiej substytucji powinien być poinformowany o zamianie i czy w związku z taką zamianą ma prawo do udzielenia lub odmowy zgody?

Po trzecie - czy brak zgody na zamianę leku upoważnia szpital do odmowy zapewniania pacjentowi dostępności i ciągłości świadczeń zdrowotnych - leków?

Po czwarte - czy pacjent może odmówić przyjęcia leku, jeżeli zakupiono inny lek niż dotychczas przez niego przyjmowany, nawet w ramach tej samej substancji czynnej, a jeżeli tak, to czy taka sytuacja upoważnia szpital do odmowy zapewniania pacjentowi dostępności i ciągłości świadczeń zdrowotnych?

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.