Czy Lean Hospitals jest nową modą w zarządzaniu szpitalami?

- Nic bardziej mylnego. Historia tej metody zarządzania sięga początków XX wieku - przypomina Szymon Kubik, wydawca polskiej edycji książki "Lean Hospitals - doskonalenie szpitali. Poprawa jakości, bezpieczeństwo pacjentów i satysfakcja personelu".

Prekursorem koncepcji lean w znacznym stopniu był Henry Ford. Później - już po drugiej wojnie światowej - jego pomysły zostały wykorzystane i doskonale rozwijane przez pracowników Toyoty, którzy zbudowali kompletny system zarządzania zwany Toyota Production System. Na tym systemie oparta jest koncepcja zarządzania zwana Lean Management.

Na początku była przedmiotem wdrożeń w firmach produkcyjnych, ale obecnie coraz częściej stosowana jest w sektorze pozaprodukcyjnym (w bankach, szpitalach, firmach ubezpieczeniowych itd.).

W 1922 roku H. Ford tak opisywał próby wykorzystania opracowanych przez niego "metod produkcyjnych" w szpitalu w Dearborn: "Nie do końca wiadomo, czy szpitale zarządzane dzisiejszymi metodami istnieją dla pacjentów, czy dla lekarzy... Celem naszego szpitala było porzucenie tych metod i skoncentrowanie się na interesie pacjenta (...).

W zwykłych szpitalach pielęgniarki muszą wykonywać wiele bezużytecznych czynności.

Więcej czasu poświęcają na chodzenie niż na opiekę nad pacjentami. Nasz szpital jest tak zaprojektowany, by ograniczać niepotrzebne czynności. Każde z pięter jest w pełni wyposażone i zaopatrzone, by, podobnie jak w fabrykach, eliminować marnotrawstwo wynikające z niepotrzebnych ruchów i działań" (Ford Henry, Samuel Crowther, Moje życie i dzieło; Instytut Praktycznej Edukacji 2007).

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH