Za czym kolejka ta stoi?

NFZ od kilku lat kontroluje sposób prowadzenia list kolejkowych przez szpitale i poradnie. Jak podaje Fundusz, często przyczynkiem do przeprowadzenia tego typu weryfikacji są skargi pacjentów na brak możliwości lub utrudnienia w dostępie do świadczenia. Czy jednak upomnienia i kary dla świadczeniodawców za błędy w prowadzeniu list kolejkowych skrócą czas oczekiwania pacjentów?

Piotr Kalinowski z Zespołu Prasowego Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ tłumaczy, że kontrole nie są niczym nadzwyczajnym. Wynikają jedynie z konieczności sprawdzenia prawidłowości realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

Kontrola wynika z umowy

Z tego też powodu w 2014 roku MOW NFZ (stan na 14 maja 2014 r.) skontrolował w 19 postępowaniach kolejki oczekujących. U trzech świadczeniodawców stwierdzono nieprawidłowości w ich prowadzeniu. Dla porównania, w 2013 r. kolejki oczekujących kontrolowano w 29 postępowaniach, przy czym nieprawidłowości wystąpiły aż w 17 placówkach. Kontrole dotyczyły ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, leczenia szpitalnego i rehabilitacji leczniczej.

Z kolei Magdalena Rozumek-Wenc z biura rzecznika prasowego Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ informuje, że oddział prowadził między 26 lutego a 5 marca br. kontrole w formie wizytacji.

- Skontrolowano 43 poradnie udzielające świadczeń w zakresie: kardiologii, kardiologii dla dzieci, chorób naczyń, endokrynologii, endokrynologii osteoporozy, endokrynologii dla dzieci, neurochirurgii, chirurgii naczyniowej i hematologii. Fundusz w ten sposób weryfikował prawidłowości prowadzenia list oczekujących w poszczególnych poradniach. Płatnikowi chodziło przede wszystkim o sprawdzenie, czy świadczeniodawca w prowadzonych listach wykazuje wyłącznie pacjentów "pierwszorazowych" - podkreśla Rozumek-Wenc.

Te same błędy

Przedstawiciele Funduszu przyznają, że błędy, z którymi spotykają się podczas kontroli, powtarzają się u kolejnych świadczeniodawców. I tak w WOW NFZ, aż w 37 poradniach nie prowadzono list oczekujących zgodnie z wymaganiami. W czterech poradniach stwierdzono przypadki odnotowywania na listach oczekujących wszystkich pacjentów, zarówno "pierwszorazowych", jak i pozostających w "toku leczenia".

Stwierdzono również błędy, które można określić jako "techniczne", przy sporządzaniu list, np. niepełne dane pacjenta, brak rozpoznania lub powodu przyjęcia do lekarza, brak określenia przyczyny skreślenia z listy oczekujących.

Także MOW NFZ w toku postępowania sprawdzającego wychwycił podobne nieprawidłowości. Oprócz braku w prowadzonych listach informacji wymaganych przepisami - takich jak identyfikator świadczeniodawcy, data skreślenia świadczeniobiorcy z listy, kod przyczyny skreślenia, pełnych danych o osobie oczekującej - pojawiły się takie błędy, jak: nieprzeprowadzanie oceny listy oczekujących na udzielenie świadczenia, przekazywanie do NFZ informacji o liczbie osób oczekujących na udzielenie świadczenia niezgodnej z rzeczywistą liczbą, wykazywanie na liście oczekujących świadczeniobiorców, którzy kontynuowali leczenie u świadczeniodawcy lub tych, którym udzielono świadczeń komercyjnych, a także udzielanie świadczeniobiorcom świadczeń zdrowotnych z pominięciem kolejki oczekujących.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.