Profesor Marek S. Szczepański, dyrektor Instytutu Socjologii Uniwersytetu Śląskiego, przyznaje, że na pomysł przeprowadzenia badań dotyczących motywacji rodaków poddających się operacjom plastycznym, wpadł w zupełnie niezamierzonych okolicznościach.

- Będąc przypadkowo w jednej z klinik przeprowadzających m.in. takie zabiegi, zobaczyłem, jak wielu pacjentów pragnie poprawić swoją urodę u chirurga, mimo braku wskazań lekarskich - mówi prof. Szczepański.
- Z ciekawości zajrzałem tam ponownie.
Pacjentów nie ubywało...
Profesor, zajmujący się m.in. socjologią medycyny, zaintrygowany tak dużym zainteresowaniem Polaków bardzo drogimi przecież usługami medycznymi - zaczął pytać chirurgów plastycznych o skalę tego "pędu do piękna". - Okazało się, że komercyjny rynek takich świadczeń wykazuje od kilku lat olbrzymią dynamikę. Wielu chirurgów plastycznych szacuje, że co roku przybywa im ok. 25% pacjentów! - dodaje prof. Marek S. Szczepański, który wraz z grupą współpracowników od stycznia do listopada 2005 roku przeprowadził badania ankietowe w trzech gabinetach chirurgii plastycznej (wybranych drogą losową).
Praca z wynikami tych badań ukaże się jeszcze grudniu.

Ideały piękna

Ankiety wypełniały osoby, które poddały się komercyjnym zabiegom chirurgii plastycznej (380 osób) oraz respondenci, którzy, jak deklarowali, nie poddawali się tego typu zabiegom (330 osób). Przeprowadzono ponadto analizę karty pacjenta (1100 przypadków). Zamierzeniem badawczym była analiza:

  • Opinii, postaw i motywacji osób korzystających z usług gabinetów chirurgii plastycznej (grupa kontrolna).
  • Opinii osób nie korzystających z takich zabiegów i nie zamierzających się im poddawać (grupa porównawcza).
  • Przeprowadzonych komercyjnych zabiegów chirurgii plastycznej w oparciu o karty pacjentów.
  • Przekazów medialnych, dotyczących preferowanego wyglądu człowieka, kanonu urody, sylwetki, wyglądu i powierzchowności.

Wśród ankietowanych osób, które poddały się operacji plastycznej, 15,5% zadeklarowało, iż posiada ideał piękna i jest nim osoba o określonym wyglądzie i cechach charakteru, 9,2% przyznało, że ideałem dla nich są aktorki, gwiazdy filmowe, 7,9% nie posiada ideału dotyczącego urody, natomiast co druga osoba w tej grupie nie udzieliła odpowiedzi na to pytanie (52,8%).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH