W Polsce, podobnie jak w większości krajów europejskich, system ochrony zdrowia poddany jest daleko idącym regulacjom publicznym. Również główny strumień finansowania sektora pochodzi ze źródeł publicznych. Najważniejszym płatnikiem jest w pełni kontrolowany przez państwo Narodowy Fundusz Zdrowia, pozostałymi, głównymi instytucjami zajmującymi się finansowaniem są Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz samorządy.


Pieniądze pochodzą z obowiązkowej składki zdrowotnej pokrywanej w części przez pracodawców, a w części przez samych obywateli. Działanie systemu regulowane jest odpowiednimi ustawami, rozporządzeniami i zarządzeniami.
Coraz więcej z nich ostatnio uwzględnia wymogi Unii Europejskiej w oparciu o stosowne dyrektywy. Z drugiej strony wiele podmiotów aktywnych w systemie ochrony zdrowia prowadzi swoją działalność w oparciu o mechanizmy rynkowe.
Dekomponując system ochrony zdrowia na jego poszczególne składowe, można przypisać poszczególnym podsystemom stopień, w jakim poddane są regulacjom publicznym, innymi słowy, w jakim zakresie w ich działalność ingeruje "państwo", a w jakim jest to wolna gra rynkowa.

Osiem podsystemów

Celem pracy była ocena stopnia, w jakim poszczególne segmenty rynku ochrony zdrowia podlegają regulacjom publicznym oraz zbadanie, jak te segmenty oceniane są przez prasę niespecjalistyczną i branżową.
Sformułowano tezę mówiącą o tym, że więcej negatywnych doniesień prasowych będzie dotyczyło podmiotów, w których regulacje publiczne odgrywają kluczową rolę. Z kolei większa liczba doniesień pozytywnych stanie się udziałem tych organizacji (podsystemów), w których przewagę mają mechanizmy rynkowe.
Będzie to, mimo odmiennej specyfiki pełnionych funkcji, pośrednia miara sprawności, postrzegana przez wybrane media publiczne.
Wyróżniono osiem głównych podsystemów systemu ochrony zdrowia, w zależności od pełnionych funkcji, a następnie uszeregowano je według malejącego wpływu regulacji publicznych na ich bieżącą działalność. Podziału dokonano po wstępnej analizie tematów doniesień prasowych z ostatniego kwartału 2007 roku. W kolejności wyróżniono następujące podsystemy:

  • Ministerstwo Zdrowia (zmiany legislacyjne, nadzór nad prawidłowym działaniem systemu, częściowo finansowanie świadczeń)
  • Narodowy Fundusz Zdrowia (głównie finansowanie sektora)
  • szpitale publiczne (działalność bieżąca i inwestycyjna, zarobki pracowników i in.)
  • przychodnie - lecznictwo otwarte (publiczne i niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej)
  • przemysł farmaceutyczny (sytuacja przedsiębiorstw, rynek leków, bezpieczeństwo farmakoterapii)
  • firmy produkujące sprzęt, w tym z branży IT
  • apteki
  • hurtownie farmaceutyczne, prywatni świadczeniodawcy (w tym proponujący usługi w ramach abonamentów), prywatne firmy ubezpieczeniowe.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH